Sover hun for meget? - 0 mdr.

18. november 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Sover hun for meget? - 0 mdr.

Kære Helen.

Så er jeg tilbage. Som 2. gangs mor til endnu et "nemt" barn, har jeg lige et spørgsmål.

Min søde datter på 1 uge sover ret meget. Jeg ved at babyer vist kan sove op til 22 timer i døgnet. Jeg tror hun hører ind under her.

Hun havde lidt gulsot i starten men tallet er nu faldet og hun har også taget noget af den tabte vægt på igen.

Hun har f.eks været en del vågen i dag og da hun havde tømt begge bryster og stadig var sulten, gav jeg hende en flaske og hun spiste 85 ml. En jordemoder har sagt hun bare skal spise til hun ikke gider mere..

Så faldt hun i søvn og sov 5 timer. Så blev min mand og jeg enige om at vække hende. 5 timers søvn er måske meget for et mæt barn i den alder eller?

Hun var svær at vække, men vågnede da op, fik et bad og så var hun sulten.

Når jeg så lægger hende til, sutter hun ...

Annonce

... løs i 2-3 min og stopper så. Hun falder let i søvn ved brystet og en amning kan tage 1-1½ time, hvilket jeg er dødtræt af allerede (især om natten). Så skifter jeg hende, nusser hende og hvad jeg ellers kan finde på, for at vække hende. Så sutter hun lidt igen men falder så i søvn.

Hun plejer, hvis man da kan sige sådan om en 1 uge gammel baby, at sove 3-4 timer og så vågne og være sulten.

Mit spørgsmål er nok om det er ok, når hun har spist meget som i dag, at sove 5 timer i træk, vågne og så falde i søvn igen efter at have babbet lidt på et bryst i 3 kvarter?

Hendes rytme ændrer sig jo hele tiden, men hun har lange perioder hvor hun er vågen, falder lidt i søvn og er vågen igen og så tager hun sig altså nogle lange skravere...

Jeg bliver bare lidt bekymret for om hun er ok..

GLÆDER mig til svar..

Kærligst
Karoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder