Træt og kræsen

18. november 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Træt og kræsen

Kære Helen.

Så vender jeg lige tilbage med et spørgsmål ang. min datter på 3 år og 3 mdr. Hun er startet i børnehave for 3 mdr siden, og det går rigtig godt. Og selvom hun nogle morgener siger, hun ikke vil afsted, har hun altid nogle rigtig gode dage derhenne.

Hun har smidt sin middagslur efter børnehavestart (hun vil ikke længere sove der, selvom hun gerne må), men periodevis er hun dødtræt, når hun kommer hjem kl. 16.15 og vil gerne have sin middagslur da. Vi ved af erfaring, at vi ikke kan vække hende efter en halv time uden at ende med skrig, skrål og en pige som vrider sig på gulvet i raseri. Så enten får hun en længere lur, hvilket resulterer i hun falder sent i søvn og er træt næste morgen, når hun skal i børnehave, eller så forsøger vi at distrahere hende, så hun først kommer i seng omkring kl. 19.

Når vi får hende til at glemme at hun er træt skal der ikke meget til, før hun enten irriterer lillesøster, eller før det hele krakelerer og hun grædende beder om sine sutter og om at komme i seng. Hun får ikke sine sutter før hun skal sove, for hun skal vænnes til at bruge dem meget lidt, da vi har planer om at de skal væk i løbet af december måned.

Det er svært at vide, hvad vi skal stille op med hende, ...

Annonce

... når hun grædende beder om at komme i seng og sove, når klokken kun er 17-17.30, for hvis vi følger hendes ønske, vågner hun meget tidligt næste morgen (kl. 5). Det er samtidig synd for hende, hvis hun ikke må sove. Hun vil ikke sidde stille og se lidt tegnefilm eller lignende, hvor hun kan slappe af og hvile sig.

Hun snakker meget om i øjeblikket, at hun ikke kan lide både det ene og det andet slags mad. Kun hvis vi får pasta eller en sjælden gang risengrød, siger hun på forhånd, at det kan hun godt lide. Mange af tingene har hun ellers spist andre gange - f.eks. kartoffelmos - og det med stort velbehag. Men hun virker næsten for træt til at spise, og hun ender ofte med at gå i seng uden aftensmad. Vi beder hende sjældent om at smage, hvis hun ikke har lyst, men måske bør vi i stedet for insistere på det. Nogle gange har hun så villet have lidt mere mad, når hun fandt ud af, det smagte godt.

Hun får som regel frugt efter børnehaven og et stykke knækkebrød. Måske får hun bare dækket sit madbehov om morgenen og i børnehaven? Hun vejer 16 kg og er 95 cm høj (ved 3 års undersøgelsen), så hun er bestemt ikke for tynd.

Håber du kan give os råd til hvordan vi takler hendes træthed og kræsenhed.

Mange hilsner fra IMLO

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor