Svar: Mere appetit og forstoppelse?
15. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Troldens mor
Når børn bliver 3 til 4 måneder gamle, så sker der rigtig meget med dem udviklingsmæssigt. Jeres dreng skelner mere og mere tydeligt mellem, hvorvidt han er ude eller hjemme, om han er i favn hos mor eller en fremmed og han er meget optaget af, hvad der foregår omkring ham. Det virker lidt som om at barnet har for travlt til at sove og det er meget almindeligt at børn i denne alder begynder at powernapper mere dagen igennem. De sover altså pludselig lidt kortere tid end de ellers har gjort.
Derudover så oplever man ofte også at barnet begynder at spise mindre om dagen. Du ammer måske ligeså hyppigt som du plejer i dagtimerne, men din dreng har så travlt med at opleve verden og følge med i hvad der sker, at han ofte slipper brystet, begynder at pludre med dig, kigger sig omkring - han slipper, tager fat, slipper igen osv. og lader sig meget let forstyrre. Det betyder at man meget hurtigt kommer ind i en rytme, hvor barnet både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og det påvirker naturligt nattesøvnen og også behov for ekstra mælk om natten ...
Jeg tænker at det er en af årsagerne til at du lige nu oplever at din dreng søger brystet mere hyppigt og at det derfor er ekstra vigtigt at du er opmærksom på at han få mælk nok dagen igennem, så han netop ikke behøver søge det så hyppigt om natten. Det er rigtig godt at du er opmærksom på appetitspring og et evt. behov for øgning af mælkemængde og du øger netop ved at lægge hyppigere til. Men samtidig skal du altså også sikre dig at han får nok i et enkelt måltid.
Derudover lyder det som om at du har fat i noget meget vigtigt omkring din drengs tendens til forstoppelse eller træg mave. For afføring har han, men den står i tarmene længe og er en klæg brun masse når den kommer ud og så går der forholdsvis langt tid imellem hver afføring. Det vil naturligt kunne spille ind på hans indtag af mælk, det vil kunne gøre at han dier hyppigere og mere kortvarigt - præcis som du oplever - så for at få vendt denne rytme, så synes jeg faktisk at du skal prøve at give ham lidt laktulose for at se hvad der sker.
Da han ikke har hård mave, så behøver du måske ikke give ham dagligt, men prøv i første omgang at give ham laktulose 1-2 gange og se hvordan maven reagerer. Han kan få måske 2-3 ml 1 gang dagligt til at starte med for at se om det har nogen effekt. Han kan i princippet få 1 ml pr kg han vejer og gerne fordelt på to doser dagligt, det vil sige at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så må du gerne give ham 3 ml morgen og 3 ml aften.
Når afføringen er kommet ud, så vil han naturligt have bedre plads i maven til at spise, vil kunne indtage lidt større mængde på en gang og vil således forhåbentlig kunne begynde at sove lidt bedre og lidt mere længerevarende igen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske