Brev:
Mere appetit og forstoppelse?
15. november 2009
Alder:
3 mdr.
Mere appetit og forstoppelse?
Kære Helen
Jeg har to spørgsmål, og da jeg er i tvivl om, om der er en sammenhæng mellem dem, får du dem i samme brev.
Vores søn på tre måneder bliver ammet, og er i de sidste to-tre uger begyndt at spise mange gange i løbet af aftenen/natten. Tidligere sov han som regel 5-7 timer i træk og blev kun ammet en gang i løbet af natten. Nu er det hver 2-3 time om natten og noget oftere om aftenen.
I aftes/nat spiste han fx kl. 20, 21.30, 22.30, 1.00, 3.00 og 5.30, og så igen da han vågnede lidt over otte. Han får fra begge bryster, før var det nok med det ene, når han vågnede. Jeg er i tvivl om, om det er fordi, han ikke bliver mæt nok af mælken længere, selv om jeg tror, han får rigeligt (der var tunge tissebleer både sidst på aftenen i går og tidligt i morges, og en mindre tisseble i nat). Han tager også pænt på (godt 3 kg og otte cm siden fødslen).
Om natten er han enormt træt og falder i søvn ved brystet, det har han ellers ikke gjort i lang tid efterhånden. Om aftenen er han også træt, men det er ikke altid, han vil sove videre, før han har fået mad to gange.
Jeg har tænkt på, om det kan have noget med hans afføring at gøre, for jeg tror, han døjer med forstoppelse. Indtil i onsdags var han ikke kommet af med noget i to uger, og da det så endelig kom, var det tykt, klistret og brunt (beklager detaljerne :-) Der kom en ble mere to dage efter, hvor det var mere gult, men stadig tykt. Det er vel ikke normalt? Før det kom det hver 5-6 dag, men der var det tyndt og virkede helt normalt. Han har ikke virket som om, han har haft ondt i maven, men mandag og tirsdag lå han ved brystet konstant - vi troede, det var et appetitspring, men det holdt op igen onsdag (men han er ikke begyndt at vågne mindre om natten). Han virkede dog mere glad fredag, da han var kommet af med det, og nu er han begyndt at være en smule gnaven igen (han er dog glad det meste af tiden, pludrer og vil gerne snakkes og leges med).
Har du et bud på, hvad han pludselige appetit om natten kan skyldes? Og gode råd til, hvad vi kan gøre ved forstoppelsen?
Med venlig hilsen
Troldensmor