Svar: Risdrik og amning
11. november 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
De alternative mælkeformer som Soyadrik, Havredrik, Risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som som fuldgyldige alternativer til komælk. Hverken for børn, gravide eller ammende.
Når vi drikker komælk så får vi på en naturlig måde mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Hvis du konsekvent drikker rismælk i stedet for almindelig mælk, så mangler du måske - kun måske, det afhænger jo også af hvordan din kost i øvrigt er sammensat - lidt ekstra kalk. Det kan du dog tage som ekstra mineral ved siden af kosten. Man kan købe kalktilskud til ammende kvinder.
Fødevarestyrelsen var i Oktober måned fremme med en advarsel om arsen/arsenik i rismælk. Hvor meget der evt. kan gå via din mælk og over til din søn er nok begrænset og jeg kunne ikke forestille mig at det var nødvendigt at bekymre sig omkring dette. Fødevarestyrelsen har kun været fremme med en advarsel i forhold til børn og det var ud fra et 'forsigtighedsprincip' og der er ikke nogen udmelding i forhold til gravide og ammende. Men du kan naturligvis altid kontakte dem og spørge - gør du det, vil jeg meget gerne vide det, så også andre kan blive klogere :)
Så er det okay at drikke rismælk når man ammer ... Tja, det er sandsynligvis okay, men du skal sikre dig at du får kalk nok og du bør supplere din kost med en kalktablet hvis du ikke indtager nogen form for komælk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske