Svar: Ammestop / sove igennem om natten
31. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Randi
Det er rigtig dejligt at det fungerer så godt med både flaske og amning og der er umiddelbart ikke noget i vejen for at du trapper stille og roligt ud af amningen og overgår til flaske i stedet, hvis det giver jer alle mere ro :)
Du skal dog være opmærksom på at jo mere flaske din dreng får, jo mindre mælk vil du producere og tilsidst vil han sandsynligvis afvise brystet, fordi han der skal arbejde ekstra meget for føden ... Men det er også helt okay, så får han jo sine flaske i stedet - det er bare for at sige, at du måske ikke kan regne med at bibeholde amningen de næste mange måneder, hvis du øger hans indtag af flaske.
Det er meget fint at du nu er begyndt på grød og jeg vil anbefale at du giver ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Jeg vil derudover anbefale dig at du giver skemaden først og så bryst eller flaske bagefter.
Jeg sender her en plan for hvordan det kan se ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes eller flaske
Powernapper sin 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet lidt af hvor lang og hvor sen 3. lur er.
Sen aften 24: Ammes eller flaske og begynder at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk. Nogle børn er dog 6 måneder inden de helt kan dette ...
Det er vigtigt at han får mad og mælk nok dagen igennem, hvis han skal kunne undvære midt nat, men hvis du følger en plan der ser nogenlunde ud som her beskrevet, så skulle det være muligt at få 5 timers søvn om natten, som din sundhedsplejerske har sagt :)
Den uro du oplever med din dreng lige nu skyldes sandsynligvis at der lige nu sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)
Fasen her er kendetegnet ved at din dreng bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Jeg tænker altså at noget af den uro du oplever lige nu handler om udvikling og det er helt naturligt. Når han vågner om natten kan det derfor sagtens skyldes motorisk uro eller drømme og ikke nødvendigvis behov for mad. Prøv derfor om du kan hjælpe ham med stillingskift, putte ham igen, kærtegne ham lidt og på den måde lulle ham lidt videre i søvnen uden at få mælk og kan du ikke det, så må han naturligvis tilbydes bryst eller flaske lidt endnu ... :) I takt med at hans indtag om dagen så øges, så skulle han jo meget gerne begynde at kunne undvære mælk midt om natten.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske