Svar: Ammestop / sove igennem om natten

31. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Randi

Det er rigtig dejligt at det fungerer så godt med både flaske og amning og der er umiddelbart ikke noget i vejen for at du trapper stille og roligt ud af amningen og overgår til flaske i stedet, hvis det giver jer alle mere ro :)

Du skal dog være opmærksom på at jo mere flaske din dreng får, jo mindre mælk vil du producere og tilsidst vil han sandsynligvis afvise brystet, fordi han der skal arbejde ekstra meget for føden ... Men det er også helt okay, så får han jo sine flaske i stedet - det er bare for at sige, at du måske ikke kan regne med at bibeholde amningen de næste mange måneder, hvis du øger hans indtag af flaske.

Det er meget fint at du nu er begyndt på grød og jeg vil anbefale at du giver ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Jeg vil derudover anbefale dig at du giver skemaden først og så bryst eller flaske bagefter.

Jeg sender her en plan for hvordan det kan se ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre

Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget

Eftermiddag 16-17: Ammes eller flaske

Powernapper sin 3. lur

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet lidt af hvor lang og hvor sen 3. lur er.

Sen aften 24: Ammes eller flaske og begynder at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk. Nogle børn er dog 6 måneder inden de helt kan dette ...

Det er vigtigt at han får mad og mælk nok dagen igennem, hvis han skal kunne undvære midt nat, men hvis du følger en plan der ser nogenlunde ud som her beskrevet, så skulle det være muligt at få 5 timers søvn om natten, som din sundhedsplejerske har sagt :)

Den uro du oplever med din dreng lige nu skyldes sandsynligvis at der lige nu sker rigtig meget med ham ...

Annonce

... udviklingsmæssigt. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)

Fasen her er kendetegnet ved at din dreng bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.

Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.

Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).

Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.

Jeg tænker altså at noget af den uro du oplever lige nu handler om udvikling og det er helt naturligt. Når han vågner om natten kan det derfor sagtens skyldes motorisk uro eller drømme og ikke nødvendigvis behov for mad. Prøv derfor om du kan hjælpe ham med stillingskift, putte ham igen, kærtegne ham lidt og på den måde lulle ham lidt videre i søvnen uden at få mælk og kan du ikke det, så må han naturligvis tilbydes bryst eller flaske lidt endnu ... :) I takt med at hans indtag om dagen så øges, så skulle han jo meget gerne begynde at kunne undvære mælk midt om natten.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to