Brev:
Ammestop / sove igennem om natten
31. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Ammestop / sove igennem om natten
Hej Helen,
Min søn Mikkel er nu 5½ måned gammel, vejer ca 8,3 kg og måler 70 cm. Jeg har ammet fuldt indtil nu - altså lige bortset fra en enkel flaske mme pr dag den seneste måneds tid. Dette har fungeret fint sammen med amningen - uden problemer af nogen art.
Han har de seneste par måneder sovet lidt længere stræk om natten end tidligere - nu ofte 4 timer ad gangen, mod amning hver 2. time førhen. Dog er nogle nætter ret urolige, da han hele tiden vender sig om på maven og ligger og mosler rundt indtil han vågner i en stilling eller et hjørne af sengen, som han ikke selv kan komme ud af :)
Den sidste uges tid er der imidlertid noget, der har ændret sig. Han har været mere pjevset om dagen, har været sværere at lægge til lur om dagen uden gråd og har nogle af nætterne sovet rigtig skidt / været svær at holde i søvn mere end 1 time ad gangen især sidst på natten.
Jeg har samtidig følt, at han ikke spiste så meget hos mig som han plejer i løbet af dagen (han bliver altid lagt til både før og efter en lur). I dag har jeg også oplevet at være væk fra ham en del timer, hvor han har fået flaske, men hvor mine bryster slet ikke er blevet spændte som de plejer, hvis der er gået længere tid end normalt siden sidste amning. Jeg fik i nat desuden menses for første gang siden fødslen og jeg tænker om det kan hænge sådan sammen, at mælkeproduktionen aftager i den forbindelse? Eller kan det bare ske, at produktionen pludselig falder markant på så kort tid?
Jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg ville amme fuldt (næsten) til han var 6 mdr, men jeg tror nok, at jeg nu vil benytte lejligheden til at trappe amningen ned til et minimum og gå over til mme i stedet (tænker, at jeg vil fortsætte med at amme et par gange i døgnet indtil jeg genoptager mit arbejde til januar).
Mit spørgsmål går egentlig på, hvad jeg gør om natten. Min egen sundhedsplejerske har sagt, at jeg kan forlange, at min søn sover igennem om natten (altså 5-6 timer i streg) fra omkring 6 måneders alderen. Men hvordan fører jeg det ud i livet? Jeg synes det er svært at vide om han kalder pga sult eller bare fordi han har brug for lidt hjælp til at komme videre i søvnen.
Vi er netop begyndt på grød - men er stadig blot på smagsprøve-stadiet (han virker ikke synderligt interesseret i skemad endnu). Hvor meget mælk/mme skal han spise i løbet af dagen for at jeg med god samvittighed kan putte ham, når han vågner om natten - men altså uden at tilbyde bryst eller flaske?
Bedste hilsner
Randi