Brev:
Reflux - 2 mdr.
1. november 2009
Alder:
2 mdr.
Reflux - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til sig angående Mille som en født 8. september ved kejsersnit 7 dage før termin, men altså til tiden. Hun vejede 3440 gram. Da hendes blodsukker var for lavt ved fødslen fik hun 31 ml mme hver 3. time det første døgn. Hun blev derfor fyldt godt op de første dage og havde kun tabt 80 gram inden vi forlod sygehuset. Dette betød at vi de første 14 dage havde en meget nem pige som bare skulle lægges i liften både dag og nat og så sov hun af sig selv. Hun har stort set lige siden holdt fast i 3 daglige lure, formiddag, eftermiddag og en lille én omkring spisetid og er gået i seng omkring kl 22. Om natten vågnede hun ca. kl 1 og igen kl. 4 og stod op omkring 6.30. Så det virkede alt sammen meget fornuftigt.
Problemerne startede egentligt med, at hun var meget svær at få til at sove om natten den sidste gang hun var oppe og blive ammet, og det blev over en periode på et par uger til at hun hverken var til at få til at sove om aftenen eller om natten når hun først var vågnet. Det endte derfor med, at jeg hver aften tog hende med i seng ca. kl 22. hvor hun så blev ammet i søvn. Herefter begyndte nætterne at gå over i at hun faktisk nærmest skal sove med en bryst i munden – hun vil ikke bruge sut på trods af hendes mors stædighed :o) Herefter er der mere eller mindre byttet om på dag og nat, og hun har flere gange nærmest sovet dagen væk og først har været til at få til at sove henad 1 om natten.
Vi var til lægen den anden dag og hun blev vejet til 4860 gram og da hun nu er syv uger gammel så følger hun ikke sin kurve helt. Lægen syntes at det var ok, men jeg er ikke så sikker. Hun var begyndt at sjatsove også om dagen nogen dage forinden og var i det hele taget meget grædende og skulle hænge op på en skulder hele tiden når hun var vågen. Når hun ligger på legetæppet så er det sjældent mere end 10 min af gangen, så græder hun. Det ser jeg jo som et tegn på at noget er galt. Herudover begyndte hun at spise meget små måltider af gangen og faldt i søvn under amningen. Det skal siges, at jeg bruger ammebrikker, og at hun nok derfor skal kæmpe lidt mere for det.
Jeg har derfor analyseret lidt på situationen og prøvet at kigge lidt på hvad der kunne være i vejen. Mille gylper meget, ikke nødvendigvis i store mængder, men i op til 2 timer efter hvert måltid. Hun bøvser fint og jeg har altid hvide striber ned af ryggen, men på trods af det, så kommer der stadig noget op flere gange mellem måltiderne, og hendes hår er faktisk altid vådt i nakken når hun har ligget ned. Hvis hun får hikke så kommer der også lidt op ved hvert hik.
Om natten når jeg lægger hende tilbage i seng efter et måltid ligger hun og synker og raller lidt i det. Så jeg tænker, at det er derfor hun har problemer med at sove igen når hun først er vågnet. Jeg har prøvet at hæve madrassen lidt, men det gør ingen forskel. Jeg har også prøvet at holde hende oprejst et godt stykke tid efter amning, men der kommer stadig gylp og så smågræder hun.
Jeg har derfor prøvet med Enfamil AR som hun fik et par flasker af om aftenen over et par dage, hvilket resulterede i at der ikke kom noget gylp og hun sov fra kl. 6 om aftenen og efter endnu en flaske kl. 10 lå hun bare i sin lift og smilede inden hun sov videre af sig selv – et meget glad barn og en glad mor! Jeg tænkte derfor at nu var løsningen fundet, og så må hun bare være flaskebarn hvis det er det der skal til! Nu er problemet bare at hun har fået ondt i maven og har hylet og skreget i 4 dage lige siden.
Hun har altid haft fint med afføring som nærmest bare har været mørkegult vand ved hver bleskift, og det hun nu endelig er kommet af med er en tyk og klæbrig nougatfarvet masse. Hun har tidligere fået blå allomin over et par dage da jeg har været syg, og der var ingen problemer med maven. Ellers er hun generelt lidt sart i maven og reagere kraftigt på flere madvarer og eks. cola.
Jeg er ikke i tvivl om, at hun i princippet ville trives med Enfamil da det virkede på gylpen, men nu tør jeg næsten ikke give hende noget når hun får så ondt i maven. Omvendt set er jeg også bange for, at vi kommer ind i en rigtig ond cirkel hvor hun hverken får sovet eller spist og bare skal sure opstød.
Mine spørgsmål er derfor om jeg skal fortsætte med Enfamil, da der jo som jeg ved ikke er noget alternativ i form af mme, og hendes mave bare skal vænne sig til det eller om jeg skal droppe det igen og vente på at skemaden snart er aktuel? Eller skal jeg holde det til en enkelt flaske om dagen til at starte med? Evt. suppleret med Lactulose og i givet fald hvor lang tid?
Jeg syntes det er svært, og da min egen sundhedsplejerske ikke har nogen erfaringer omkring Enfamil eller reflux for den sags skyld, ville jeg meget gerne høre dine tanker omkring det.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Mette