Svar: Stop af natamning - 20 mdr.

18. oktober 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Hanne

Der er ingen tvivl om at Marco er meget bevidst om brystet med den alder han har nu og at du ikke skal forvente at han selv siger fra.

Du har naturligvis ret i at mælken kan have en effekt i forhold til hans refluksproblemer og det faktum, at han sandsynligvis har lidt tilbageløb af mavesyre til spiserøret, når han har ligget ned i længere tid... Han får dog medicin (når han vil tage den) og du har også mulighed for at elevere hans hovedgærde så han ikke ligger helt fladt og så har han en alder nu, hvor refluksen umiddelbart ikke burde være så generende, at den burde kræve amning flere gange om natten - Spørgsmålet er derfor om der ikke efterhånden er tale om mere vane og tryghed en behov for mælk ... :)

For mig at se er det derfor et spørgsmål om at få noget andet sat i stedet for brystet, - brystet skal fjernes, men skal erstattes af noget andet der på sigt bliver ligeså tryghedsgivende og rart for Marco. Det kan være en putteklud, en sovebamse, en måde du kærtegner ham på, holder ham i hånden på osv. Du kan stadig lægge dig med ham, som når du ammer, men du skal have en stram bluse på, så brysterne ikke længere er frit tilgængelige for ham og så skal du berolige ham på en anden og ny måde. Han skal altså mærke at du stadig er der for ham, du kærtegner ham, beroliger osv. Du gør alt det du plejer at gøre, det eneste du ikke gør er at give ham brystet.

Nogle børn accepterer fint at noget andet sættes i stedet om natten - andre børn forstår ikke hvis det kun er om natten og man kunne godt mistænke at Marco ville blive forvirret, hvis han nogle gange få lov og andre gange ikke gør. Han forstår jo ikke hvorfor, han kender ikke klokken og skelner ikke mellem nat og dag når der er tale om lyst til bryst. Derfor kan det godt være at du er nødt til at stoppe med amningerne helt og altså ikke kun om natten, for at han ikke skal blive for forvirret.

Amningen inden putning om aftenen, kan erstattes med en kop mælk, en banan og en godnathistorie. Du kan stadig lægge dig med ham, give ham tryghed og nærhed, mælken får han af en kop og din kontakt, behovet for at mærke at du er der og ...

Annonce

... bruger tid på ham - det får han via godnathistorie, hvor I læser, kigger på billeder osv. Også her sættes der altså noget andet i stedet og stille og roligt vil han så lære at nyde dette.

Faktisk siger de fleste mødre at de bliver overraskede over hvor hurtigt barnet 'glemmer' brystet, når man tænker på hvor stor betydning det har haft .. :)

Med hensyn til medicin, så er det naturligvis vigtigt at han tager dette, men det er rigtig svært. Det er naturligvis en balance, for noget medicin skal gives, om man så skal tvinge barnet - andet medicin kan man naturligt have et mere afslappende forhold til ... Hvis du vurderer at han tydeligt har brug for sin Losec, så må du forsøge at få det I ham på den ene eller den anden måde, men lige nu hvor han har en dårlig erfaring omkring medicin, så er det svært at lokke ham.

Jeg kan ikke helt forstå at du skriver at Losec skal gives 20 minutter før maden - det skal naturligvis have tid til at virke, men Losec må normalt godt gives sammen med mad og drikkevarer ... så hvis du tror at det kan hjælpe at blandet det med lidt mad som f.eks. hans grød, så prøv det. Det må alt andet være bedre at han får det på denne måde end at han slet ikke får det.

Det anbefales dog at man giver Losec sammen med f.eks. saft, juice eller æblemos og at man ikke giver barnet det sammen med mælk eller væske med kulsyre ... Du kan forsøge at give ham det sammen med havregrød lavet på vand i en periode ....

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også et gammelt husmoderråd at blande medicin i hindbærsaft, da det skulle tage smagen. Men det er altså rigtig vigtigt at det er ren hindbær man giver, anden form for sød saft skulle ikke have samme effekt.

Nogle gange kan man også lokke lidt ved netop at tilbyde barnet medicinen mod at barnet så får lidt saft efterfølgende - fordi saft jo normalt ikke er hverdagsdrikke :)

Du skriver at han har nægtet losec den sidste uge - hvordan har han reagerer på at det er fjernet - har han fået det dårligere? Måske er I ved at nå dertil, hvor han slet ikke behøver det mere ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor