Stop af natamning - 20 mdr.

18. oktober 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Stop af natamning - 20 mdr.

Kære Helen,

Det er et stykke tid siden, jeg har været på banen, men der er efterhånden dukket nogle presserende spørgsmål op:-)

Marco har det sådan set godt, når man tænker på hvordan hans liv startede med svær refluks og lav fødselsvægt. Han er kommet nogenlunde efter vægten og er lige sprunget en kurve op højdemæssigt. Refluksen går det bedre med, men han lider stadig af det om natten og får derfor stadig Losec.

Måske er det stadig mest pga. refluksen at han vågner mange gange hver nat, men jeg tror altså også somme tider, at det er blevet en dårlig vane. Han forlanger i hvert fald altid mælk (jeg ammer stadig) og det er da også som om han er sulten nogle gange. Selvfølgelig bruger han også amningen til at finde ro men vi er da kommet så langt, at han, hvis han ikke falder i søvn ved aftenamningen, kan falde i søvn i sin seng bagefter, hvis en af os er ved ham, nusser ham og synger. Helt vildt store fremskridt for os.

Så mit spørgsmål er, hvordan vi bryder mælkevanen om natten (det er ikke muligt at min mand kan tage ham alene om natten, så den idé er udelukket)?

Jeg har ikke noget problem med at amme ham stadig, men jeg synes ikke det er sjovt, at jeg ikke har sovet i 20 måneder. Han vågner mellem tre og ti gange hver nat...suk! Er der en blid måde at gribe det an på? Han er meget insisterende, skal jeg lige sige. Hvis ikke ...

Annonce

... han får mælk græder og skriger han, indtil jeg giver mig. Det gør mig især ked af det, at jeg ved, at han måske har brug for det som trøst, hvis han får refluks. Derfor har jeg også troligt givet ham mælk indtil nu.

Men hvad nu hvis han rent faktisk er sulten? Jeg er virkelig i tvivl om, hvad det handler om. Når han hoster, når han vågner, ved jeg at det er refluks, men ellers ikke. Han græder som regel, og det gør de vel ikke, hvis ikke de har ondt eller hvad? Kan det bare være fordi han gerne vil have mælk?

Mit andet spørgsmål går på, hvordan jeg får ham til at tage sin medicin igen. Han har jo fået Losec længe, men vi har ikke kunnet give ham det den seneste uge, da han vender sig bort hver gang, vi forsøger at give ham noget i munden. Vi kan heller ikke få ham til at tage skeen selv og spise det. Sagen er, at han er blevet meget mistænksom efter at han i forrige uge havde lungebetændelse og vi skulle give ham penicillin. Derefter havde han nogle dage med høj feber og smerter i munden pga. en tand, så han har en oral aversion i øjeblikket.

Vi plejer ellers at give ham medicinen (så kugler) i lidt frugtmos 20 min. før morgenmaden, men som sagt er det helt umuligt nu. Desværre må vi ikke snyde ham ved at komme det i noget youghurt eller grød, da det skal gives før et måltid for at virke.

Håber, at du har en idé?

Mange hilsner,
Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor