Svar: Mælkedranker?
17. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Trine
Begrebet mælkedranker betyder egentlig bare at barnet er så glad for at drikke mælk, at det ikke har appetit til anden mad. Står det på for længe, kan barnet få jernmangel af for ensidig kost og til børn over 1 år, vil det være sådan, at hvis barnet drikker mere end 1⁄2 til 3⁄4 liter mælk i døgnet og ikke har appetit til anden mad, må er man nødt til at tage noget af mælken fra barnet. I stedet må man så tilbyde varierede måltider og give barnet vand at drikke i stedet.
I princippet kan børn sagtens være mælkedrankere både ved brystet og ved flaske - man kan sagtens få for meget modermælk og blive ammet for mange gange dagligt, ligesom man også kan få for meget flaske.
Det er dog hyppigst sådan at det er flasken som giver problemerne, fordi børn drikker større mængder af en flaske, end de gør af brystet. Mælk af flaske flyder lettere ud til barnet, der skal ikke arbejdes helt så meget for det og derfor bliver børns indtag af flaskemælk ofte større end deres indtag af brystmælk ...
Det anbefales at man bibeholder amning så længe både mor og barn har det godt med det og man må meget gerne amme efter 1 års alderen. Ingen problemer i det. Men det er vigtigt at man ikke ammer flere gange dagligt, ofte vil en enkelt amningen inden sengetid være helt passende - max 2 amninger dagligt, så er der fortsat plads til anden og mere sufficient mad til barnet.
Man skal være opmærksom på at børn netop efter 12 månedersalderen bliver lidt mere selektive i forhold til det med at spise, de putter ikke længere automatisk i munden, de smager ikke bare på alt og de vokser heller ikke helt så hurtigt, har ikke helt samme behov som de mindre børn. Hvis man ammer mere end 1-2 gange dagligt i denne alder, så er der altså en risiko for at mælken kommer til at fylde for meget og indtaget af en varieret og sund kost kommer til at fylde for lidt.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer sit barn fuldt ud til 6 måneders alderen og delvist til 12 måneders alderen eller så længe både mor og barn har det godt med det. WHO anbefaler at man ammer til barnet er 2 år og nævner at langtidsamning forebygger brystcancer - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. Samtidig skal man dog også huske på at vi i Danmark ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
Det skal her også nævnes at i Danmark er vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur …
Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske