Svar: Fra amning til flaske - 4 mdr.
9. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede trætte mor
Der er nok ingen tvivl om at din drengs manglende indtag af mælk om dagen er skyld i at han søger brystet igen og igen om natten ...
Faktisk er det meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe mere i løbet af dagen og man kan meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover dagen igennem. Det lyder som om det har været tilfældet hos jer og desværre har han helt fravalgt brystet om dagen eller i hvert fald har han svært ved at koncentrere sig om det der - om natten er der jo mere ro, slukket lys osv. og han bliver ikke forstyrret og fanget af alt mulig andet, som er mere interessant.
Mit forslag er derfor at du i første omgang kan forsøge at lægge dig med ham og amme ham liggende om dagen. Altså forsøge at gøre som du gør om natten, lægge dig i soveværelset for nedrullede gardiner og på den måde se om du kan få ham til at tage brystet.
Du kan også prøve at komme lidt mælk i mundvigene på ham med en lille sprøjte for at se om han vil tage fat, når han kan mærke at der er noget at komme efter - eller du kan malke lidt ud og forsøge at få nedløbsrefleksen igang, få mælken til at løbe før du lægger ham til. På flasken får han jo mælk med det sammen han sutter, det gør han ikke på brystet, så det kræver lidt ekstra tålmodighed af ham :)
Alternativet er naturligvis at du giver flaske i stedet for at amme og han skal I princippet have flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme ham.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning eller flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Amning eller flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet variere lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-16.30: Ammes eller flaske
Sover sin 3 lur, som ofte er dagens korteste lur
Aften 18: kartoffelmos med variation af forskellige milde grøntsager, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Igen varierer tidspunktet efter hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Ammes eller flaske. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat. Nogle børn bliver dog så mætte af flasken, at de kan få mælk kl 20, blive puttet, få mælk igen kl. 01 og sove videre til kl. 06 ... Mme mætter mere end modermælk.
Du kan give ham modermælkserstatning og opleve en effekt af dette i forhold til modermælk. Du kan også give ham vælling, hvis du vil prøve dette - i alderen 4-6 måneder må han dog max få 2 flasker vælling dagligt.
Da han i forvejen tager flaske, så burde overgangen fra bryst til flaske ikke betyde det helt store. Det vigtigste er at din krop kan følge med og derfor er det en god idé, hvis du kan trappe stille og roligt ned. Det vil sige, at hvis du ammer 5 gange i døgnet nu, så vil du skulle give 1 flasker og 4 amninger, næste dag giver du så 2 flasker og 3 amninger, herefter 2 flasker og 2 amninger osv. indtil du føler du når op på det ønskede antal. I forhold til at han lige nu springer amningerne om dagen over, vil der nok skulle en ekstra flaske eller to til - men det fremgår af planen :)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske