Svar: Fra amning til flaske - 4 mdr.

9. oktober 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære frustrerede trætte mor

Der er nok ingen tvivl om at din drengs manglende indtag af mælk om dagen er skyld i at han søger brystet igen og igen om natten ...

Faktisk er det meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe mere i løbet af dagen og man kan meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover dagen igennem. Det lyder som om det har været tilfældet hos jer og desværre har han helt fravalgt brystet om dagen eller i hvert fald har han svært ved at koncentrere sig om det der - om natten er der jo mere ro, slukket lys osv. og han bliver ikke forstyrret og fanget af alt mulig andet, som er mere interessant.

Mit forslag er derfor at du i første omgang kan forsøge at lægge dig med ham og amme ham liggende om dagen. Altså forsøge at gøre som du gør om natten, lægge dig i soveværelset for nedrullede gardiner og på den måde se om du kan få ham til at tage brystet.

Du kan også prøve at komme lidt mælk i mundvigene på ham med en lille sprøjte for at se om han vil tage fat, når han kan mærke at der er noget at komme efter - eller du kan malke lidt ud og forsøge at få nedløbsrefleksen igang, få mælken til at løbe før du lægger ham til. På flasken får han jo mælk med det sammen han sutter, det gør han ikke på brystet, så det kræver lidt ekstra tålmodighed af ham :)

Alternativet er naturligvis at du giver flaske i stedet for at amme og han skal I princippet have flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme ham.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning eller flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Amning eller flaske

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød, evt. med ...

Annonce

... lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet variere lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han har taget

Eftermiddag 16-16.30: Ammes eller flaske

Sover sin 3 lur, som ofte er dagens korteste lur

Aften 18: kartoffelmos med variation af forskellige milde grøntsager, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Igen varierer tidspunktet efter hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Midt nat 03: Ammes eller flaske. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat. Nogle børn bliver dog så mætte af flasken, at de kan få mælk kl 20, blive puttet, få mælk igen kl. 01 og sove videre til kl. 06 ... Mme mætter mere end modermælk.

Du kan give ham modermælkserstatning og opleve en effekt af dette i forhold til modermælk. Du kan også give ham vælling, hvis du vil prøve dette - i alderen 4-6 måneder må han dog max få 2 flasker vælling dagligt.

Da han i forvejen tager flaske, så burde overgangen fra bryst til flaske ikke betyde det helt store. Det vigtigste er at din krop kan følge med og derfor er det en god idé, hvis du kan trappe stille og roligt ned. Det vil sige, at hvis du ammer 5 gange i døgnet nu, så vil du skulle give 1 flasker og 4 amninger, næste dag giver du så 2 flasker og 3 amninger, herefter 2 flasker og 2 amninger osv. indtil du føler du når op på det ønskede antal. I forhold til at han lige nu springer amningerne om dagen over, vil der nok skulle en ekstra flaske eller to til - men det fremgår af planen :)

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder