Fra amning til flaske - 4 mdr.

9. oktober 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Fra amning til flaske - 4 mdr.

Kære Helen,

Så må jeg have fat i din kyndige vejledning igen :-)

Tak for de tidligere svar. Det er dejligt at få lidt hjælp hvor man selv er usikker på noget.

Vores søn er nu 4 ½ måned gammel og stadig en stor gut 8,5 kg og 70 cm lang ved 4 mdr.

Han får nu efter snak med egen sundhedsplejerske 2 skemåltider per dag. Grød til frokost og indenfor de sidste 3 dage kartoffelmos til aften. Det kører rigtig godt, især til aften. Han ammes resten af tiden, dog får han til natten ca. 220 ml. mme ved 22.30 tiden. Vågner igen allerede kl. ca. 01 og herefter hver 2. time.

Flaske og 1. skemåltid begyndte vi med, da nattesøvnen og faktisk også hans lure om dagen var meget korte. 45 min om dagen og max 2-2½ time om natten. Dette hjalp lidt en periode, hvor nattesøvnen blev til 3-3½ time. En uge efter igen ned på 2 timer og vi indførte 2. skemåltid. Dette har desværre ikke hjulpet meget på nattesøvnen, der stadig er af 2-2½ times varighed, hvorefter han ammes og ammes og ammes til vi står op ved en 6.30 tiden.

Problemet er selvfølgelig den manglende nattesøvn, men der er siden indføring af skemåltiderne (ved ikke om der er en ...

Annonce

... sammenhæng) et andet og problem: Han NÆGTER fuldstændig at tage brystet fra vi står op om morgenen til engang hen af eftermiddagen. Han gør ekstrem meget modstand, fægter med arme og ben og går i bro. Jeg forsøger at berolige ham, vugge ham, nusse ham, sidde i et velkendt fredfyldt rum osv osv, men intet hjælper. Også selvom der af og til er gået 5 timer siden sidste måltid.

Kan han virkelig være mæt og helt fyldt med mad efter nattens amninger? Jeg er ved at blive fuldstændig vanvittig, både af bekymring over om han får væske/mælk nok og fordi jeg ved at natten bliver lang med alle de amninger.

Faktisk er jeg nu på nippet til at være klar til at opgive amningen og gå over til flaske. Men hvordan gør vi det bedst og/ eller er der andet jeg kan gøre for at redde amningen. Det skal siges at mælken ikke vælter ud af mig efter indføring af skemåltiderne og slet ikke nu hvor han afviser brystet om dagen og der er derfor ikke meget at komme efter om natten.

Kan jeg evt. give ham en flaske vælling til natten eller hvad vil du foreslå? Kan du evt. give et bud på hvordan en plan kunne se ud.

På forhånd tak fra den frustrerede, trætte mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.