Brev:
Fra amning til flaske - 4 mdr.
9. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Fra amning til flaske - 4 mdr.
Kære Helen,
Så må jeg have fat i din kyndige vejledning igen :-)
Tak for de tidligere svar. Det er dejligt at få lidt hjælp hvor man selv er usikker på noget.
Vores søn er nu 4 ½ måned gammel og stadig en stor gut 8,5 kg og 70 cm lang ved 4 mdr.
Han får nu efter snak med egen sundhedsplejerske 2 skemåltider per dag. Grød til frokost og indenfor de sidste 3 dage kartoffelmos til aften. Det kører rigtig godt, især til aften. Han ammes resten af tiden, dog får han til natten ca. 220 ml. mme ved 22.30 tiden. Vågner igen allerede kl. ca. 01 og herefter hver 2. time.
Flaske og 1. skemåltid begyndte vi med, da nattesøvnen og faktisk også hans lure om dagen var meget korte. 45 min om dagen og max 2-2½ time om natten. Dette hjalp lidt en periode, hvor nattesøvnen blev til 3-3½ time. En uge efter igen ned på 2 timer og vi indførte 2. skemåltid. Dette har desværre ikke hjulpet meget på nattesøvnen, der stadig er af 2-2½ times varighed, hvorefter han ammes og ammes og ammes til vi står op ved en 6.30 tiden.
Problemet er selvfølgelig den manglende nattesøvn, men der er siden indføring af skemåltiderne (ved ikke om der er en sammenhæng) et andet og problem: Han NÆGTER fuldstændig at tage brystet fra vi står op om morgenen til engang hen af eftermiddagen. Han gør ekstrem meget modstand, fægter med arme og ben og går i bro. Jeg forsøger at berolige ham, vugge ham, nusse ham, sidde i et velkendt fredfyldt rum osv osv, men intet hjælper. Også selvom der af og til er gået 5 timer siden sidste måltid.
Kan han virkelig være mæt og helt fyldt med mad efter nattens amninger? Jeg er ved at blive fuldstændig vanvittig, både af bekymring over om han får væske/mælk nok og fordi jeg ved at natten bliver lang med alle de amninger.
Faktisk er jeg nu på nippet til at være klar til at opgive amningen og gå over til flaske. Men hvordan gør vi det bedst og/ eller er der andet jeg kan gøre for at redde amningen. Det skal siges at mælken ikke vælter ud af mig efter indføring af skemåltiderne og slet ikke nu hvor han afviser brystet om dagen og der er derfor ikke meget at komme efter om natten.
Kan jeg evt. give ham en flaske vælling til natten eller hvad vil du foreslå? Kan du evt. give et bud på hvordan en plan kunne se ud.
På forhånd tak fra den frustrerede, trætte mor.