Svar: Nægter at indtage modermælkserstatning

4. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sandra

Det sker nogle gange at børn vælger den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke dem i ... Det er prisværdigt og rigtig fint at du gerne vil fortsætte din uddannelse og væk hjemmefra torsdag aften, men det er din beslutning og ikke din drengs og du må nok et eller andet sted indstille dig på at han ikke er til flaske ...

Da der kun er tale om få timer hvor du er væk, så overlever han naturligt dette også uden at få bryst. Han er så gammel nu at han fint kan få grød og mos og han kan også drikke vand af kop, så han får sit tørstbehov dækket.

Far er naturligvis velkommen til at forsætte forsøget med flaske - det ses at barnet efter et par måneder eller 3 pludselig accepterer den - men nogen garanti er der ikke.

Jeg vil ikke anbefale at I giver ham letmælk i flasken! Letmælk anbefales for det første kun efter 1 års alderen og selvom man fra 6 måneders alderen kan give en lille smule sødmælk, så taler vi max ½ dl. Det er først efter 9 måneders alderen at børn kan tilbydes større mængder komælk og faktisk bør han blive ammet eller få modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel.

Udmalket modermælk er en idé, men ellers modermælkserstatning og jeg vil her anbefale at I søder med sukker. Modermælk er betydeligt mere sødt i smagen en mme er og I kan komme 1 tsk. sukker i 100ml mme og se om det så hjælper på hans lyst til at spise det. HIPP har ry for at have en naturlig sødme, så prøv det igen gerne med lidt ekstra sukker ...

Det kan også nogle gange lykkes med ...

Annonce

... lidt tyndt blandet kamillete igen med 1 tsk. sukker i 100ml. Det kogte vand virker beroligende på barnet og forbindes ikke med mælk, så måske vil han acceptere flasken med lidt kogt kamillete og på den måde stadig være rolig indtil du kommer hjem.

Du skriver at I har forsøgt med flere flaskesutter - det er fint - har du en elastisk sut imellem? Det lykkes for mange med en sut der er meget eftergivelig - det kan være Pigeon eller Tommy Teepee, de laver blandt andet dette.

Jeg synes ikke du skal stoppe med at amme, jeg synes det er vigtigt at du giver din dreng den mælk han har behov for og selvom du er væk en ½ dag om ugen, så kan amningen fortsat sagtens fungere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Far må trille en tur med ham i barnevognen, hvis han bliver for ulykkelig, evt. lade ham få flasken i vognen, fordi den skærmer ham og netop ikke forbindes med at skulle spise generelt og så må aftenturen gå til legepladsen eller lignende, hvor storesøster så kan lave noget - imens far triller lidt rundt imens, så hun ikke bliver ked af at han er for ked af det ... :( Det er jo ikke rart med to ulykkelige børn, så er det ekstra svært at være far ...

Far må også prøve at give ham lidt mme på en sprøjte eller en lille kop, så jeres dreng kan lappe lidt mælk i sig. Hvis det er sutteteknikken på flaske han har svært ved, så vil han måske godt acceptere at få lidt mme på denne måde og igen kan det så give lidt ro i det lille hjem indtil mor atter er hjemme :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder