Svar: Nægter at indtage modermælkserstatning
4. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Sandra
Det sker nogle gange at børn vælger den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke dem i ... Det er prisværdigt og rigtig fint at du gerne vil fortsætte din uddannelse og væk hjemmefra torsdag aften, men det er din beslutning og ikke din drengs og du må nok et eller andet sted indstille dig på at han ikke er til flaske ...
Da der kun er tale om få timer hvor du er væk, så overlever han naturligt dette også uden at få bryst. Han er så gammel nu at han fint kan få grød og mos og han kan også drikke vand af kop, så han får sit tørstbehov dækket.
Far er naturligvis velkommen til at forsætte forsøget med flaske - det ses at barnet efter et par måneder eller 3 pludselig accepterer den - men nogen garanti er der ikke.
Jeg vil ikke anbefale at I giver ham letmælk i flasken! Letmælk anbefales for det første kun efter 1 års alderen og selvom man fra 6 måneders alderen kan give en lille smule sødmælk, så taler vi max ½ dl. Det er først efter 9 måneders alderen at børn kan tilbydes større mængder komælk og faktisk bør han blive ammet eller få modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel.
Udmalket modermælk er en idé, men ellers modermælkserstatning og jeg vil her anbefale at I søder med sukker. Modermælk er betydeligt mere sødt i smagen en mme er og I kan komme 1 tsk. sukker i 100ml mme og se om det så hjælper på hans lyst til at spise det. HIPP har ry for at have en naturlig sødme, så prøv det igen gerne med lidt ekstra sukker ...
Det kan også nogle gange lykkes med lidt tyndt blandet kamillete igen med 1 tsk. sukker i 100ml. Det kogte vand virker beroligende på barnet og forbindes ikke med mælk, så måske vil han acceptere flasken med lidt kogt kamillete og på den måde stadig være rolig indtil du kommer hjem.
Du skriver at I har forsøgt med flere flaskesutter - det er fint - har du en elastisk sut imellem? Det lykkes for mange med en sut der er meget eftergivelig - det kan være Pigeon eller Tommy Teepee, de laver blandt andet dette.
Jeg synes ikke du skal stoppe med at amme, jeg synes det er vigtigt at du giver din dreng den mælk han har behov for og selvom du er væk en ½ dag om ugen, så kan amningen fortsat sagtens fungere.
Far må trille en tur med ham i barnevognen, hvis han bliver for ulykkelig, evt. lade ham få flasken i vognen, fordi den skærmer ham og netop ikke forbindes med at skulle spise generelt og så må aftenturen gå til legepladsen eller lignende, hvor storesøster så kan lave noget - imens far triller lidt rundt imens, så hun ikke bliver ked af at han er for ked af det ... :( Det er jo ikke rart med to ulykkelige børn, så er det ekstra svært at være far ...
Far må også prøve at give ham lidt mme på en sprøjte eller en lille kop, så jeres dreng kan lappe lidt mælk i sig. Hvis det er sutteteknikken på flaske han har svært ved, så vil han måske godt acceptere at få lidt mme på denne måde og igen kan det så give lidt ro i det lille hjem indtil mor atter er hjemme :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke til jer alle fire!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske