Nægter at indtage modermælkserstatning

4. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Nægter at indtage modermælkserstatning

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg efterhånden har prøvet det meste og fordi min egen sundhedsplejerske desværre ikke har været til stor hjælp.

Jeg er mor til en meget stor (10 kg, 70 cm), men sund og rask og for det meste glad, dreng på 5 ½ måned.

Han er og har hele tiden været ekstremt glad for at blive ammet og virker derudover temmelig morsyg. Det synes jeg for så vidt ikke der er noget meget dårligt ved.

Problemet er at jeg er midt i at uddanne mig til lærer og skal i den forbindelse på skole hver torsdag aften. Jeg skulle starte da han var ca. 4 måneder og havde ikke anset det for værende et problem at min søn skulle have flaske.

Jeg startede 14 dage før skolestart med at prøve og hver gang med samme resultat: en dreng der var fuldstændigt opløst af gråd efter ½ times forsøg.

Vi har prøvet: at min mand gav ham mad, min mor og hans mor. Tre forskellige MME produkter: NAN, HIPP og allomin samt 5 forskellige sutteflasker.

VI har prøvet at han har siddet i en stol, ligget på ryggen, siden, tæt på, langt fra, siddet med ryggen op ad os, i ammestilling, på benene med ansigtet mod os, i søvne - ja alt hvad vi kunne forestille os.

Jeg skal lige sige at det selvfølgelig ikke har været i løbet af de første 14 dage, men over den sidste 1 ½ måned.

Jeg prøvede også at tage af sted og tænkte at han så nok ville tage flasken, men da jeg kom hjem 6 timer efter græd han stadig.

For nylig bestemte jeg mig for at stoppe med at amme for at han så blev nødt til at tage MME når der ikke var andet, men efter nedtrapning dag 6 turde jeg ikke mere, da min søn stort ...

Annonce

... set kun havde fået det vand han fik til grøden af væske.

Jeg har også prøvet at give ham det på kop men ligeså snart han får det ind i munden laver han opkastbevægelser og græder helt hysterisk.

Jeg prøvede i starten også at malke ud. Jeg synes det tog enormt lang tid og er meget besværligt og heller ikke da ville han drikke det af flaske. Har dog kun prøvet to gange.

Derudover virker han som sagt meget morsyg og indimellem er det også kun mig der kan give ham mos og grød.

Puha meget lang historie. For at komme til spørgsmålet handler det om at jeg ikke vil opgive min uddannelse og blive hjemme.

Jeg er som sagt fortsat med at amme nu og det har jeg det fint nok med, men jeg aner ikke hvad vi gør hver torsdag aften. Indtil videre har det været skrig og skrål, nogen dage blevet hjemme eller kastet mig hjem og ammet.

Det skal lige siges at vi også har en datter på 4 år som det går hårdt ud over når han er ked i så mange timer og de er alene sammen med min mand.

Jeg kan jo ikke stoppe det ned i halsen på ham og alle der har set på det eller prøvet at give ham flasken siger det samme: det kommer ikke til at ske.

SÅ hvad gør man hvis ens baby bare ikke vil drikke MME?? Han får grød og kartoffelmos i de første timer jeg er væk og det går okay nu, men han ender altid med at græde i et par timer.

Må vi give ham letmælk på flaske?? skal han bare have grød og vand?? (Han vil i øvrigt heller ikke tage sut.)

Håber du har et eller andet råd og allersidste spørgsmål: Hvor længe skal jeg fortsat amme hvis han slet ikke tager MME?

På forhånd tak og venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor