Svar: Mælkeknuder

22. september 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Saras mor

Det lyder som om at du har fået det man kalder for en tilstoppet mælkegang eller en mælkeknude. Det ses især, hvis man ændrer ammemønster, f.eks. hvis man springer en eller flere amninger over, afbryder amningen før barnet er færdig med at spise eller hvis barnet pludselig sover meget længe og ikke tager imod brystet.

Problemerne kan dog også opstå, hvis man som du har presset brystet for meget. Det kan være fordi brystpumpen ikke har været sat helt rigtigt på dit bryst, så suget har fungeret skævt, det kan også være fordi brystvævet er blevet så irriteret at det har dannet en inflammation, en betændelseslignende tilstand i brystet.

Det er helt rigtigt det du har gjort, med at behandle med varme, massage, få din datter til at die hos dig osv. for at få tømt knuden ud og få skabt passage i mælkegangen igen. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så er der forskellige ting du må overveje.

For det første skal du sikre dig at der ikke er indgang til infektion - hvis du f.eks. har et sår på brystvorten, så er der risiko for at der er bakterier og så skal du behandles mod brystbetændelse. Det er vigtigt at du får den form for antibiotika der hedder Dicloxacillin - da det virker på brystbetændelse (desværre udskriver mange læger stadig noget forkert).

Du skal også holde øje med knuden, det sker at tilstoppede mælkegange og mælkeknuder kan sætte sig som arvæv - det sker især, hvis man oplever at få tilstopning samme sted flere gange - jeg ved ikke om du har haft det før? Knuden kan altså være arvævsdannelse.

MEN, det kan også være en byld. Det sker desværre at en tilstoppet mælkegang udvikler sig til brystbetændelse og derefter til en brystbyld - hvis det ikke behandles i tide. Her vil man ofte få lignende symptomer som ved brystbetændelse - smerter, feber, rødme på brystet, ...

Annonce

... almen utilpashed og knuden / bylden vil gøre rigtig ondt.

En byld diagnosticeres normalt med en UL-scanning og så vurderer man herefter hvilken behandling der vil være nødvendig.

Det lyder hos dig som om at smerterne er aftaget betydeligt og at du oplever fremgang. Måske skal knuden 'bare' have lidt tid til at forsvinde. Under alle omstændigheder er det super vigtigt at du fortsat ammer og lader din datter tømme dit bryst så godt som muligt - hold især fokus på at hun skal have tømt der, hvor mælkeknuden sidder.

Hun skal ligge sådan, at hendes hage er der, hvor mælkeknuden er. Da du skriver at knuden sidder over vorten, så er mit råd, at du lægger din datter på et bord med hovedet ind mod din mave. Så bøjer du dig hen over hende og ammer hende således foroverbøjet, hvor hendes hage altså er der, hvor knuden i brystet er. Se om ikke det kan hjælpe jer det sidste vej.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Svamp i brystet giver normalt andre symptomer end dem du beskriver - det kan naturligvis ikke udelukkes at du også har fået en svampeinfektion, tjek din datter og har hun trøske i munden så skal I begge behandles for svamp.

Svamp gør normalt rigtig ondt, altså virkelig meget ondt. Kvinder med svamp i brystet beskriver det som knive der stikkes ind i brystet og smerterne komme både under og imellem amningerne. Du nævner ikke denne form for smerter - dine smerter er meget lokaliseret til din mælkeknude og derfor lyder det ikke umiddelbart som svamp ...

Så mit umiddelbare råd er at du får din datter til at tømme knuden rigtig godt ud ved at amme hende med hagen ved knuden og så ser du hvordan det går. Hvis knuden fortsætter med at være der og/eller hvis du har sår på brystet, så vil det være relevant at konsultere lægen med henblik på antibiotika og evt. henvisning til UL-scanning.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger