Svar: Amning og flaske i kombination
14. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mor til 2
Tillykke med den lille dreng - det er dejligt at han ikke kom før 2 uger før, men det lyder som om at det har været lidt en overraskelse og en meget hurtigt fødsel - og så midt på badeværelsesgulvet ... Godt klaret!
Det lyder som en rigtig god beslutning at suppleres amning med flaske og han lyder til at have responderet rigtig godt på dette. Har efterfølgende haft en rigtig flot vægtøgning - han har været sulten og har haft brug for det, skulle indhente lidt - og nu lyder det så som om at det går lidt mindre stærkt og det er helt okay.
Jeg synes du skal prøve at være lidt fleksibel. Når du mærker at du har masser af mælk, når det strømmer til ham og du tydeligt kan fornemme at han får noget, så behøver du ikke supplere ham på flaske - når han kun tager 20ml så har han ikke behov ... Men på de tidspunkter, hvor du føler at mælken har sværere ved at komme ud til ham, hvor han virker til at være sulten og have behov for mere end du kan give ham, så skal du tilbyde ham flasken og sluger han 100ml, så er det et reelt behov.
Det er meget normalt at børn kan have en periode, hvor de pludselig afviser mælken - men det må naturligvis ikke vare for længe, da det jo vil påvirke hans trivsel. Hvis han afviser din mælk, så kan det skyldes at du måske er ved at få menstruation ... Det er tidligt, at få menstruation 2 måneder efter fødslen men det ses og især, når du både ammer og giver flaske, så det kunne være en årsag.
Hvis han afviser både bryst og flaske, så kan det også være at han gør det, fordi han føler sig forstyrret eller presset, når han skal spise. Prøv at lægge dig ind i soveværelset med ham på sengen og for nedrullede gardiner - lad vinduet stå på klem, så rummet ikke er for varmt. Prøv så om du kan få ham til at tage fra - det hjælper nogle gange at gå afsides og hjælpe ham med at finde ro, blive skærmet og koncentrere sig.
Du skal være opmærksom på at han bruger alle sine sanser og hører alt. Den evne vi andre har til at lukke lyde ud, den har han ikke udviklet endnu. Han hører ligesom alt - radioen der spiller, fjernsynet, fuglene i have, storebror der kalder osv. Og nogle gange bliver alle de indtryk bare for meget, så kan han ikke koncentrere sig om maden og har brug for at du hjælper med at finde roen :)
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske