Brev:
Amning og flaske i kombination
14. september 2009
Alder:
2 mdr.
Amning og flaske i kombination
Kære Helen,
Vi har nu fået vores anden søn, som er 9 uger gammel. Jeg startede med at amme, det gik fint, men efter 4 uger, viste det sig, at han ikke tog nok på og 'sov' sig fra det.
Han vejede 2700 g ved fødslen (født 14 dage før termin hjemme på badeværelsetsgulvet på 31 min...) og efter 5 uger vejede han kun 3000 g.
Jeg gik over til at supplere med en flaske efter hver anming hver 3.-4. time, og det har fungeret fint. Han tog 500 g. på på én uge, da jeg startede denne kombinations. Efter 7 uger vejede han 3700 g - så det er jo gået godt.
Han har ikke altid taget alt mælken under amningen, så jeg har indimellem malket ud efter et måltid og givet det på flaske efter næste amning. Det er jeg dog holdt op med, da han nu tager rigtig godt fat.
Det varierer meget, hvor meget han tager af flasken efter amning, nogle gange 20 ml - andre gange 100 ml. Det er helt tilfældigt, hvornår på døgnet han tager hhv, meget og lidt af flasken. Ligeledes varierer det meget, hvor meget mælk jeg selv har. Nogle gange vælter det ud med mælk fra brysterne - andre gange virker de helt tomme inden amningen...
Det sidste døgn har jeg ikke rigtig følt, at jeg har haft noget mælk selv. Men - han vil pludselig heller ikke tage flasken, selvom han har gjort det rigtig fint 6 gange i døgnet i snart 4 uger... Han vrider og vender sig og piver og tager kun max 20 ml. Jeg synes heller ikke hans bleer er ligeså våde, som de plejer. Han virker ikke specielt urolig når han er vågen, men har sovet meget det sidste døgn.
Er det normalt, at de kan have et par døgn, hvor de ikke spiser så meget, som de plejer eller kan jeg gå ud fra, at det er fordi han har fået mælk nok hos mig før jeg giver ham flasken? Eller kan det skyldes noget helt 3.?
Jeg har i forvejen en søn på 1 år og 8 mdr. men ham ammede jeg fuldt i 5 mdr. og delvist til 8 mdr. - så det var et ganske godt forløb.
Håber du kan hjælpe mig med disse spørgsmål.
Med venlig hilsen
Mor til 2