Svar: Frustration om aftenen = manglende mælk ?
30. august 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Jane
Det er helt normalt at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen. Tilgengæld er mælken om aftenen mere koncentreret og netop ved at die meget hyppigt og få små mængder koncentreret mælk, så opnår barnet god mæthed til natten. Det er derfor man ofte ser børn ligge ved brystet næsten hele tiden om aftenen ... præcis som du også oplever.
Det lyder som om at du ammer hyppigt i løbet af dagen og har masser af mælk og at du som udgangspunkt også burde have mælk nok om aftenen. Spørgsmålet er derfor om der er tale om et reelt behov for mælk - eller snarere tale om et suttebehov. Hvis der er tale om behov for mælk, så vil barnet tydeligvis gerne spise hele tiden - hvis der er tale om suttebehov, så vil barnet ofte falde forholdsvis let til ro med en sut på fars brystkasse. Når din dreng ligger hos dig, så bliver han nemlig meget let forvirret, fordi du lugter af mælk og så tror han at han skal spise - men hos far kommer denne forvirrende lugt ikke ind over og derfor falder han lettere til ro hos far.
MEN, det lyder så hos jer, som om at han også hos far har svært ved at finde ro og faktisk som om at han reelt er sulten. Jeg tænker at der kun er en måde at finde ud af det på og det er at du prøve at give ham en flaske om aftenen. Det behøver ikke være med modermælkserstatning, du kan evt. malke ud og give din mælk på flaske. Hvis han sluger en flaske med mælk, så er han tydeligvis sulten, hvis han kun drikker 25 ml, så er det ikke mælk han mangler men måske en sut, at blive svøbt og puttet.
Når man går ind og tilbyder flaske, så er der naturligvis altid en risiko for at dette påvirke amningen. Men da din dreng spiser så gladeligt hos dig om dagen og du tilsyneladende har mælk nok der, så burde det ikke ødelægge så meget. Du vil jo også stadig amme ham om aftenen, flasken skal gives som et supplement der, hvor du har ammet fra begge sider og han stadigt virker søgende.
Alt efter hvad situationen viser, så kan du begynde at overveje, hvad næste skridt så er. Hvis han tydeligvis har brug for ekstra mælk, så kan du jo tænke over hvorvidt du skal arbejde lidt ekstra for at øge din mælkemængde - måske vil det at du giver en enkelt flaske give så meget ro og nedsætte den stress du naturligt føler, så din mælk af sig selv pludselig kommer meget lettere ... Men det er en helt anden snak :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske