Svar: Frustration om aftenen = manglende mælk ?

30. august 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jane

Det er helt normalt at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen. Tilgengæld er mælken om aftenen mere koncentreret og netop ved at die meget hyppigt og få små mængder koncentreret mælk, så opnår barnet god mæthed til natten. Det er derfor man ofte ser børn ligge ved brystet næsten hele tiden om aftenen ... præcis som du også oplever.

Det lyder som om at du ammer hyppigt i løbet af dagen og har masser af mælk og at du som udgangspunkt også burde have mælk nok om aftenen. Spørgsmålet er derfor om der er tale om et reelt behov for mælk - eller snarere tale om et suttebehov. Hvis der er tale om behov for mælk, så vil barnet tydeligvis gerne spise hele tiden - hvis der er tale om suttebehov, så vil barnet ofte falde forholdsvis let til ro med en sut på fars brystkasse. Når din dreng ligger hos dig, så bliver han nemlig meget let forvirret, fordi du lugter af mælk og så tror han at han skal spise - men hos far kommer denne forvirrende lugt ikke ind over og derfor falder han lettere til ro hos far.

MEN, det lyder så hos jer, som om at han også hos far har svært ved at finde ro og faktisk som om at han reelt er sulten. Jeg tænker at der kun er en måde at finde ud ...

Annonce

... af det på og det er at du prøve at give ham en flaske om aftenen. Det behøver ikke være med modermælkserstatning, du kan evt. malke ud og give din mælk på flaske. Hvis han sluger en flaske med mælk, så er han tydeligvis sulten, hvis han kun drikker 25 ml, så er det ikke mælk han mangler men måske en sut, at blive svøbt og puttet.

Når man går ind og tilbyder flaske, så er der naturligvis altid en risiko for at dette påvirke amningen. Men da din dreng spiser så gladeligt hos dig om dagen og du tilsyneladende har mælk nok der, så burde det ikke ødelægge så meget. Du vil jo også stadig amme ham om aftenen, flasken skal gives som et supplement der, hvor du har ammet fra begge sider og han stadigt virker søgende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Alt efter hvad situationen viser, så kan du begynde at overveje, hvad næste skridt så er. Hvis han tydeligvis har brug for ekstra mælk, så kan du jo tænke over hvorvidt du skal arbejde lidt ekstra for at øge din mælkemængde - måske vil det at du giver en enkelt flaske give så meget ro og nedsætte den stress du naturligt føler, så din mælk af sig selv pludselig kommer meget lettere ... Men det er en helt anden snak :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin