Svar: Kan man give en enkelt flaske?
27. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Pelot
Mange kvinder oplever at en enkelt flaske med modermælkserstatning eller vælling om aftenen inden sengetid gør underværker. Det giver barnet større mæthed og dermed bedre ro og mor slapper mere af og ammer lystigt videre resten af døgnet uden problemer.
Det kan således godt lade sig gøre at supplere amningen med en enkelt flaske i 4 måneders alderen. MEN, der er jo aldrig regler uden undtagelser og derfor kan jeg ikke love dig, at flasken ikke vil påvirke din mælkedannelse.
Det er sådan at behovet for mælk viser din datter ved at blive lagt til brystet. Jo hyppigere hun bliver lagt til, jo mere mælk producerer du. Når man går ind og giver en flaske, i stedet for at amme, altså i stedet for at lægge til, så tror din krop, at din datter ikke længere har behov for dette måltid og derfor vil din mælkemængde nedsættes. På sigt øger det således ikke din mælkemængde at springe et ammemåltid over, det nedsætter faktisk din mælkemængde.
For nogle kvinder betyder det ikke spor, da de fortsat ammer rigtig meget i løbet af dagen og også stadig ammer nat og tidlig morgen - og det kan sagtens være tilfældet hos dig, det lyder jo som om at du ammer hyppigt i forvejen. Men give dig nogen garanti kan jeg altså desværre ikke :)
Du kan evt. gør det, at du ammer hende om aftenen fortsat, men så supplerer med en flaske mme, når du oplever at hun har behov for ekstra. Ved ikke at erstatte en amning med flasken, så viser du fortsat din krop at din datter har brug for mælken og produktionen fortsætter. Supplementet hun får på flasken efter amning kan så evt. give lidt mere ro og bedre søvn og så kan du amme hende igen efter 3-4 timer og på den måde fint opretholde din mælkemængde ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske