Svar: Studiestart med barn der kun vil ammes

27. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære T´s mor

Der er desværre ikke altid sammenhæng mellem forældres ønsker og barnets ønsker og det lyder hos jer, som om at T. har valgt den ægte vare og ikke ønsker flaske ...

Det er dog som du skriver problematisk, når du skal begynde at læse igen, for hans mælkebehov er fortsat meget stort og det er super vigtigt at han får mælk nok. Han kan i princippet godt undvære amning i løbet af dagen, imens du er væk, - men behovet for mælk er der stadig og dækkes det ikke i dagtimerne, ja så skal det jo dækkes om natten og det er sikkert dejligt for T. men ikke for mor og far ...

Så når far nu skal passe, så er det en god idé at far forsøger sig med flasken. Det vil her være rigtig fint, hvis du kunne malke noget mælk ud, så det er mælken han plejer at få (samme smag) der er i flasken. Modermælk smager betydeligt bedre end modermælkserstatning, så prøv med udmalket mælk i første omgang og lad far give flaske kl. 9.30-10 inden formiddagslur.

Prøv at give flasken, hvor han ligger i favn, ligesom når han ammes og prøv også at give flasken, imens han ligger i sin barnevogn, hvor han skal sove sin lur.

For at få jeres dreng til at interessere sig lidt mere for skemad, så vil det være en rigtig god idé at starte de fleste måltider med at give ham lidt brødskorper, agurk og lignende i hånden han kan gumle på, opbløde med spyt osv.

Han skal derudover sidde i sin høje stol, når han skal have mad, så han forbinder det med at spise og ligesom bliver forberedt på hvad der skal ske.

Han bruger jer som et spejl og I må meget gerne åbne munden, når I giver ham mad. I skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser I putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.

Hold skål med grød/mos i den ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge jeres stemme og mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.

Der skal altså virkelig gøres en indsats for at få ham til at spise og det er rigtig fint at far tager over og prøver om dagen og du kan så forsøge dig om aftenen. Man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan i en periode.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og ...

Annonce

... sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud hvis han ikke få min 400ml mme dagligt), frisk blød frugt i hånden - appelsinbåde, fersken eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med lidt kogt kød eller fisk i mosen, tilbydes agurkestænger, brødskorper eller lignende at gumle i, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget

Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugt i hånden og evt. lidt frugtmos, Ammes af mor - det kan være en dejlig måde at møde hinanden på igen :)

Powernappen begynder ofte at blive sprunget over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig :)

Det er fint at lade far tage over midt nat, så amningen kan undværes her og I må også gerne forsøge med flaske sen aften i stedet for amning.

Hvis du har brug for at komme i byen, så må far tage over igen og atter forsøge med flasken. Igen gælder at udmalket modermælk kan være en idé ...

Rødvin og en tur i byen - det kan godt lade sig gøre, der er dog nogle ting du skal være opmærksom på.

Den nyeste forskning viser at når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der sker en tilbagediffusion fra brystet til blodbanen. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente. Det betyder dog også, at man ikke kan fremskynde udskillelsen af alkohol i mælken ved at malke mælken ud og kassere den. Så længe der er alkohol i mors blod, så er der det også i mælken.

Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin eller alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas eller to ...

Du kan mindske dit barns udsættelse for alkohol eller helt undgå at din dreng får mælk med alkohol, hvis du undlader at amme i 2-3 timer for hver genstand du har indtaget. Det betyder altså at hvis du har drukket 3 genstande, så bør du undlade at amme i 6-9 timer. Du kan godt i dette tidsrum have behov for at malke ud, men den udmalkede mælk bør altså så kasseres og din dreng må så få tidligere udemalket mælk eller modermælkserstatning på flaske indtil du er klar til at amme igen :)

Jeg håber du/I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med studiet :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!