Svar: Studiestart med barn der kun vil ammes
27. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære T´s mor
Der er desværre ikke altid sammenhæng mellem forældres ønsker og barnets ønsker og det lyder hos jer, som om at T. har valgt den ægte vare og ikke ønsker flaske ...
Det er dog som du skriver problematisk, når du skal begynde at læse igen, for hans mælkebehov er fortsat meget stort og det er super vigtigt at han får mælk nok. Han kan i princippet godt undvære amning i løbet af dagen, imens du er væk, - men behovet for mælk er der stadig og dækkes det ikke i dagtimerne, ja så skal det jo dækkes om natten og det er sikkert dejligt for T. men ikke for mor og far ...
Så når far nu skal passe, så er det en god idé at far forsøger sig med flasken. Det vil her være rigtig fint, hvis du kunne malke noget mælk ud, så det er mælken han plejer at få (samme smag) der er i flasken. Modermælk smager betydeligt bedre end modermælkserstatning, så prøv med udmalket mælk i første omgang og lad far give flaske kl. 9.30-10 inden formiddagslur.
Prøv at give flasken, hvor han ligger i favn, ligesom når han ammes og prøv også at give flasken, imens han ligger i sin barnevogn, hvor han skal sove sin lur.
For at få jeres dreng til at interessere sig lidt mere for skemad, så vil det være en rigtig god idé at starte de fleste måltider med at give ham lidt brødskorper, agurk og lignende i hånden han kan gumle på, opbløde med spyt osv.
Han skal derudover sidde i sin høje stol, når han skal have mad, så han forbinder det med at spise og ligesom bliver forberedt på hvad der skal ske.
Han bruger jer som et spejl og I må meget gerne åbne munden, når I giver ham mad. I skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser I putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.
Hold skål med grød/mos i den ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge jeres stemme og mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Der skal altså virkelig gøres en indsats for at få ham til at spise og det er rigtig fint at far tager over og prøver om dagen og du kan så forsøge dig om aftenen. Man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan i en periode.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud hvis han ikke få min 400ml mme dagligt), frisk blød frugt i hånden - appelsinbåde, fersken eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med lidt kogt kød eller fisk i mosen, tilbydes agurkestænger, brødskorper eller lignende at gumle i, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugt i hånden og evt. lidt frugtmos, Ammes af mor - det kan være en dejlig måde at møde hinanden på igen :)
Powernappen begynder ofte at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig :)
Det er fint at lade far tage over midt nat, så amningen kan undværes her og I må også gerne forsøge med flaske sen aften i stedet for amning.
Hvis du har brug for at komme i byen, så må far tage over igen og atter forsøge med flasken. Igen gælder at udmalket modermælk kan være en idé ...
Rødvin og en tur i byen - det kan godt lade sig gøre, der er dog nogle ting du skal være opmærksom på.
Den nyeste forskning viser at når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der sker en tilbagediffusion fra brystet til blodbanen. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente. Det betyder dog også, at man ikke kan fremskynde udskillelsen af alkohol i mælken ved at malke mælken ud og kassere den. Så længe der er alkohol i mors blod, så er der det også i mælken.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin eller alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas eller to ...
Du kan mindske dit barns udsættelse for alkohol eller helt undgå at din dreng får mælk med alkohol, hvis du undlader at amme i 2-3 timer for hver genstand du har indtaget. Det betyder altså at hvis du har drukket 3 genstande, så bør du undlade at amme i 6-9 timer. Du kan godt i dette tidsrum have behov for at malke ud, men den udmalkede mælk bør altså så kasseres og din dreng må så få tidligere udemalket mælk eller modermælkserstatning på flaske indtil du er klar til at amme igen :)
Jeg håber du/I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med studiet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske