Studiestart med barn der kun vil ammes

27. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Studiestart med barn der kun vil ammes

Kære Helen

Jeg har en stor dejlig dreng på 6 mdr der vejer 9,2 kg (3,4 kg ved fødslen). Han viste tidligt interesse for mad og da han var 4 måneder begyndte vi med grød og mos, som han spiste med velbehag .

Kort før han blev 5 mdr fik han to tænder i undermunden hvilket han blev meget slået ud af – pjevset og kastede op. Siden (nu 5 uger) har det været en kamp at give ham mad. Han lukker munden helt stramt i.

Jeg giver ham nu fast (muligheden for at spise) grød/frugtmos ca kl 12 og grønsagsmos/frugtmos kl 18. Han vil gerne spise en lille smule frugtmos og drikke lidt vand, men så stikker han efter kort tid i et hyl. Jeg prøver at blande lidt grøntsager eller grød i, men han er ikke så let at snyde! Jeg giver ham også agurkestave, frugtstykker osv. som han kan gnave lidt i, hvilket han synes er meget sjovt!

Mit spørgsmål er i denne forbindelse hvor meget vi må presse ham til at spise? Og er det normalt at børn pludselig ikke vil spise almindelig mad? Jeg er bange for at presse for meget på ved at tvinge maden i ham. Jeg gør meget ud af at det skal være en god oplevelse at spise – og han får også lov til at lege lidt med maden ind imellem. Jeg prøver både med hjemmelavet og færdiglavet grød/mos.

Han har aldrig villet tage flaske, men er udelukkende blevet ammet. Han ...

Annonce

... har fra fødslen sovet meget lidt. Det blev lidt bedre da han begyndte at spise mad som 4 mdr, men gik tilbage igen efter han holdt op...
Jeg var indstillet på at stoppe med at amme, når han blev 6 mdr, men det er jo ikke nemt når han ikke vil tage flaske og oven i købet ikke vil spise skemad. Vi er ved at vænne ham til ikke at spise mellem 24 og 5 om natten. Det gør vi ved at min kæreste tager ham når han vågner og det fungerer faktisk godt. Det gør vi bl.a. fordi vi håber at han derved vil have mere appetit til skemaden. Desuden prøver vi nu at give ham flaske kl 24 i stedet for bryst uden held.

Jeg skal tilbage på studiet igen på mandag. Derfor er jeg ved at være desperat over at han hverken vil spise skemad eller drikke af flaske. Min kæreste skal passe ham mens jeg er væk. I september er det heldigvis kun 4,5 timer ad gangen, men ex fra kl 7.30-12, hvor han normalt skal have bryst kl ca 9.30 for at falde i søvn. I oktober bliver det hele dage jeg er væk indimellem (7.30-16), men jeg begynder at tvivle på om det overhovedet kan lade sig gøre. Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre?

Desuden trænger jeg til snart at komme ud alene en hel aften og drikke lidt rødvin, men det er jo en helt anden historie...

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
T's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige