Ændret adfærd - 4 mdr.

27. august 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ændret adfærd - 4 mdr.

Kære Helen.

Så skriver jeg allerede til dig igen, men jeg er i total vildrede, da vores datter de sidste 10 dage har ændret adfærd.

Som jeg før har beskrevet for dig, så sover vores datter meget urolig i tidsrummet mellem 5 og 7 om morgenen, hvor hun vender hovedet fra side til side og sparker ud med arme og ben. Dette er hun nu begyndt at gøre det meste af natten. Det begynder ved en 22-23 tiden og fortsætter til, når vi står op om morgenen. Hun strækker benene helt ud gang på gang og klynker meget. Til sidst vågner hun af det.

Jeg er begyndt at tage hende op og skiftevis bære hende over skulderen eller liggende på maven, og hun kvitterer da også med en bøvs eller en række prutter. Derefter kan hun sove videre igen, men 20-30 min. senere begynder hun igen at sprælle. Dette giver naturligvis en meget afbrudt nat, og vi er begge trætte om morgenen.

Det virker dog som om, at hun sover bedre om dagen i sin barnevogn. Hun spræller ikke på samme måde, men vågner dog oftere, og har svært ved at falde i søvn igen. Sidst jeg skrev til dig, kunne jeg få hende til at sove igen ved at trille en lille tur med barnevognen. Det fungerer ikke nu.
Om dagen er hun også mere urolig, er mere pylret og lettere til gråd. Hun prutter også meget om dagen. Hun er slet ikke sig selv.

Hendes afføring har også ændret karakter fra den ene dag til den anden. Den ene dag fyldte hun bleen 4-5 gange, som hun plejer med karrygul og lidt kornet afføring. Dagen efter kom hun kun af med noget en gang, og da var det meget tykt, klistret, orange med lidt brunlige tråde. Sådan har det været siden. Hun bruger meget tid og mange kræfter på at presse, når hun endelig skal af med noget.

Jeg ved godt, at det er normalt for brystbørn, at der kan gå dage i mellem, at de har afføring, men ændrer det sig sådan lige pludselig?

Da jeg tror, at det er maven, der driller hende, har jeg cyklet meget med benene, og presset dem op over hendes mave. Jeg har også lagt hende meget på maven, fordi det somme tider har virket. Men for et par dage siden er hun begyndt at spænde kroppen i flitsbue, når jeg vil presse eller cykle lidt. Selv når jeg bare vil løfte numsen for at få en ble under spænder hun imod. Enkelte gange har hun klynket og grædt, når jeg har lavet disse øvelser med hende, eller vendt hende om på maven. Derfor har jeg også tænkt på, om det kunne være noget med ryggen. Hun er nemlig også ked af at sidde i sin autostol og sin skråstol, ...

Annonce

... men når hun sidder hos os, er der ingenting.

Det, der bekymrer mig mest, er at hun er begyndt at afvise brystet. Hun ammer kun i 3-5 min. – nogen gange kun et par sug – og så vender hun hovedet. Nogen gange klynker hun, andre gange græder hun. Der har været dage, hvor jeg ikke har følt, at hun har fået noget overhovedet, så når hun endelig har taget fat, har jeg været helt bange for at tage hende fra igen, også selv om hun er faldet i søvn.

Jeg har prøvet at skærme hende ved at gå ind i soveværelset og ligge mig sammen med hende. Jeg har bøvset og skiftet hende for igen at tilbyde hende bryst, men det samme sker. Hun er ikke begyndt at melde sig oftere, snarere tværtimod. Jeg har også tilbudt hende oftere med samme resultat.

Jeg har derfor været bekymret, om hun har fået væske nok, og jeg har tilbudt hende lidt sukkervand med en ske (hun bruger stadig ikke sutteflaske), men det er svært at se, om der rent faktisk glider noget ned. Det meste ender på hagesmækken. Hendes bleer er dog stadig våde. Det er svært at sige, om de er lige så våde som de plejer, men natbleen er stadig tung om morgenen.

Jeg har haft hende til zoneterapi i håb om, at det kunne hjælpe lidt. Zoneterapeuten mente, hun kunne mærke spændinger på ryg og mave, og vores datter græd også, når hun trykkede disse steder. Det havde ingen effekt første gang, men jeg har endnu en aftale.

Jeg har også tænkt på, om hun kunne være ved at få tænder. Hun savler meget, og gumler meget på hendes fingre, men er det ikke meget normalt, og er hun ikke for lille til at få tænder?

Jeg mener ikke, at jeg selv har spist eller drukket noget anderledes, der kan have forårsaget alt dette. Jeg har spist, som jeg plejer.

Jeg har også rådført mig med min egen sundhedsplejerske, som ikke kunne give mig et svar, men rådede mig til at søge læge. Det har jeg så gjort, men han kunne heller ikke finde ud af noget. Jeg spurgte til, om man kunne gøre noget, hvis det var maven, men det mente han ikke. Han sendte mig videre til ørelægen, men det vidste sig, at hendes ører var fine, hvilket vi selvfølgelig er glad for. Men vi er stadig i vildrede med, hvad vi skal gøre. Er det bare en periode vi skal i gennem?

Jeg håber virkelig, du kan hjælpe os, så vi kan få en glad og tilpas pige igen. (og måske lidt nattesøvn) Om ikke andet så bare berolige mine bekymringer, da jeg er lidt bange for, at hun kan mærke det, og måske blive endnu mere urolig.

Med venlig hilsen
Lis

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge