Svar: Hvornår kan man sætte grænser?
27. august 2009
Alder:
5 mdr.
Hej Pernille
Din dreng er alt for lille til at kunne styre sine bevægelser og slår eller bider dig derfor ikke bevidst. Han gør det heller ikke i nogen ond mening og kan slet ikke forholde sig til at det gør ondt på dig ... Helt op i 1 års alderen vil børn have svært ved at kærtegne, kys vil ofte blive til bid, kærtegn vil ofte blive til slag ... men det er ikke ondt ment og det er meget vigtigt ikke at bære nag :)
MEN, som din mor har sagt, så hjælper det ofte at sige højt AV! så han mærker en voldsom reaktion fra dig, når han bider dig i brystet. Han vil sandsynligvis slippe, blive ked af det og du vil kunne se og mærke på ham at her blev han opmærksom, han blev forskrækket, fordi han fik en reaktion han ikke havde ventet - det kan hjælpe nogle gange ...
Men ellers er det ofte et spørgsmål om at aflede ham eller få stoppet situationen, inden det når dertil hvor han bider. Ofte bider barnet enten først i amningen eller sidst i amningen.
Hvis han bider først i amningen, så kan det hjælpe dig at du får mælken til at løbe lidt hurtigere, du kan derfor stimulere brystet lidt inden du lægger ham til.
Hvis han bider sidst i amningen, så vil det være en god idé at tage ham fra lidt inden. Når han bider der, så er det sandsynligvis fordi han skal malke lidt ekstra for at få mælken ud og her bliver det så til et bid, fordi han forsøger at tage ekstra godt fat ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske