Svar: Hvornår kan man sætte grænser?

27. august 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej Pernille

Din dreng er alt for lille til at kunne styre sine bevægelser og slår eller bider dig derfor ikke bevidst. Han gør det heller ikke i nogen ond mening og kan slet ikke forholde sig til at det gør ondt på dig ... Helt op i 1 års alderen vil børn have svært ved at kærtegne, kys vil ofte blive til bid, kærtegn vil ofte blive til slag ... men det er ikke ondt ment og det er meget vigtigt ikke at bære nag :)

MEN, som din mor har sagt, så hjælper det ofte at sige højt AV! så han mærker en voldsom reaktion fra dig, når han bider dig i brystet. Han vil sandsynligvis slippe, blive ked af det og du vil kunne se og mærke på ham at her blev han opmærksom, han blev forskrækket, fordi han fik en reaktion han ikke havde ...

Annonce

... ventet - det kan hjælpe nogle gange ...

Men ellers er det ofte et spørgsmål om at aflede ham eller få stoppet situationen, inden det når dertil hvor han bider. Ofte bider barnet enten først i amningen eller sidst i amningen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han bider først i amningen, så kan det hjælpe dig at du får mælken til at løbe lidt hurtigere, du kan derfor stimulere brystet lidt inden du lægger ham til.

Hvis han bider sidst i amningen, så vil det være en god idé at tage ham fra lidt inden. Når han bider der, så er det sandsynligvis fordi han skal malke lidt ekstra for at få mælken ud og her bliver det så til et bid, fordi han forsøger at tage ekstra godt fat ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin