Udvikling og mad - pige 6 mdr.

27. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Udvikling og mad - pige 6 mdr.

Kære Helen

Jeg har en datter på 6½ måned født 7 uger før termin, dvs. korrigeret er hun knapt 5 måneder. Generelt er hun en nem og smilende pige der pludre og har god øjenkontakt. Jeg synes imidlertid at hun på mange måder er meget passiv.

Hun trillede fra mave til ryg da hun var ca. 4 måneder (fra fødslen) og den modsatte vej et par uger efter – men begge færdigheder afprøvede hun kun 5-6 gange i løbet af et døgns tid – og så har hun ikke gjort hverken det ene eller det andet siden. Hun er sådan set ok til at ligge på maven, men oftest vælger hun bare at ligge og æde sine hænder frem for at se sig omkring.

Jeg ved godt man ikke kan sammenligne børn, men de andre børn i mødregruppen (der er jævnalderne udfra termin) tager fat i legetøjet og undersøger det – det gør hun ikke. Giver man hende noget i hånden kan hun godt gribe fat, men hun slipper hurtigt og ”undersøger” det ikke. Hun vil meget gerne op at sidde og laver næsten mavebøjninger når hun ligger på ryggen. Sætter vi hende op på gulvet kan hun godt holde balancen lidt, men vælter så bagover (ned i en pude). Hendes interesse for legetøj er dog klart større når hun sidder op og her kan hun godt begynde at røre/pille ved tingene.

I forhold til hendes udvikling har jeg to spørgsmål:

Er det ”normalt” at hun ikke er mere aktiv/nysgerrig? – Hendes storesøster var lige modsat, kravlede tidligt, kunne slet ikke få tingene til at gå hurtig nok og talte stort set flydende da hun fyldte 2år.

Er det ok at hun øver sig I at sidde selv, selvom hun ikke selv kan sætte sig op ...

Annonce

... (hun klasker ikke forover når vi sætter hende).

Det næste jeg er lidt i tvivl om er mad. Hun er ca. 68cm og vejer et sted mellem 7,5 og 8 kg. så vægtmæssigt har hun indhentet de 7 uger. Vi startede grød for 4 uger siden og giver hende nu risgrød til morgen og grøntsagsmos til aften (det sidste har vi kun prøvet en uge). Hun er dog ikke meget for grøntsagerne – og kartoffelmos er hun nærmest ved at kaste op af. Prøvede i går med glasmad – og det gik så væsentlig bedre, men vil da helst lave maden selv.

I forhold til mad vil jeg høre om følgende:

Hvornår må jeg give hende havregrød om morgenen frem for risgrød (det vil jo være noget nemmere hvis hun kan få den samme grød som sin søster).

Hvilken slags grøntsagsmos kan det være bedre at starte med, når kartofler ikke hitter – og kan du komme med en opskrift? (har prøvet gulerodsmos, men det var heller ikke en succes).

Hvornår giver det mening at starte med måltid nummer 3 – skal hun spise en bestemt mængde ved de to andre måltider, eller er det alderen der er afgørende?

Vil gerne have lidt gang i skemaden da jeg savner min nattesøvn – pt. bliver hun ammet ca. 9 gange i døgnet hvilket jeg synes er lidt i overkanten – men der tager jeg måske fejl?

Om natten er det ca. kl.20.00,kl. 23.00, kl. 02.00, kl. 5.00 – og nogle gange oftere mellem kl. 20.00 og 23.00 om aftenen. Om dagen er det ca. kl. 8.30, 10.30, 12.30, 15.00, 17.00, men rytmen er ikke fast. Er det ok når hun kun spiser ca. ½ dl. risgrød morgen og ½ dl mos aften eller er det for meget amning?

Bedste hilsener

Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"