Brev:
Udvikling og mad - pige 6 mdr.
27. august 2009
Alder:
6 mdr.
Udvikling og mad - pige 6 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på 6½ måned født 7 uger før termin, dvs. korrigeret er hun knapt 5 måneder. Generelt er hun en nem og smilende pige der pludre og har god øjenkontakt. Jeg synes imidlertid at hun på mange måder er meget passiv.
Hun trillede fra mave til ryg da hun var ca. 4 måneder (fra fødslen) og den modsatte vej et par uger efter – men begge færdigheder afprøvede hun kun 5-6 gange i løbet af et døgns tid – og så har hun ikke gjort hverken det ene eller det andet siden. Hun er sådan set ok til at ligge på maven, men oftest vælger hun bare at ligge og æde sine hænder frem for at se sig omkring.
Jeg ved godt man ikke kan sammenligne børn, men de andre børn i mødregruppen (der er jævnalderne udfra termin) tager fat i legetøjet og undersøger det – det gør hun ikke. Giver man hende noget i hånden kan hun godt gribe fat, men hun slipper hurtigt og ”undersøger” det ikke. Hun vil meget gerne op at sidde og laver næsten mavebøjninger når hun ligger på ryggen. Sætter vi hende op på gulvet kan hun godt holde balancen lidt, men vælter så bagover (ned i en pude). Hendes interesse for legetøj er dog klart større når hun sidder op og her kan hun godt begynde at røre/pille ved tingene.
I forhold til hendes udvikling har jeg to spørgsmål:
Er det ”normalt” at hun ikke er mere aktiv/nysgerrig? – Hendes storesøster var lige modsat, kravlede tidligt, kunne slet ikke få tingene til at gå hurtig nok og talte stort set flydende da hun fyldte 2år.
Er det ok at hun øver sig I at sidde selv, selvom hun ikke selv kan sætte sig op (hun klasker ikke forover når vi sætter hende).
Det næste jeg er lidt i tvivl om er mad. Hun er ca. 68cm og vejer et sted mellem 7,5 og 8 kg. så vægtmæssigt har hun indhentet de 7 uger. Vi startede grød for 4 uger siden og giver hende nu risgrød til morgen og grøntsagsmos til aften (det sidste har vi kun prøvet en uge). Hun er dog ikke meget for grøntsagerne – og kartoffelmos er hun nærmest ved at kaste op af. Prøvede i går med glasmad – og det gik så væsentlig bedre, men vil da helst lave maden selv.
I forhold til mad vil jeg høre om følgende:
Hvornår må jeg give hende havregrød om morgenen frem for risgrød (det vil jo være noget nemmere hvis hun kan få den samme grød som sin søster).
Hvilken slags grøntsagsmos kan det være bedre at starte med, når kartofler ikke hitter – og kan du komme med en opskrift? (har prøvet gulerodsmos, men det var heller ikke en succes).
Hvornår giver det mening at starte med måltid nummer 3 – skal hun spise en bestemt mængde ved de to andre måltider, eller er det alderen der er afgørende?
Vil gerne have lidt gang i skemaden da jeg savner min nattesøvn – pt. bliver hun ammet ca. 9 gange i døgnet hvilket jeg synes er lidt i overkanten – men der tager jeg måske fejl?
Om natten er det ca. kl.20.00,kl. 23.00, kl. 02.00, kl. 5.00 – og nogle gange oftere mellem kl. 20.00 og 23.00 om aftenen. Om dagen er det ca. kl. 8.30, 10.30, 12.30, 15.00, 17.00, men rytmen er ikke fast. Er det ok når hun kun spiser ca. ½ dl. risgrød morgen og ½ dl mos aften eller er det for meget amning?
Bedste hilsener
Maja