Svar: Mine bryster lækker ikke
22. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Fie
Det er fuldstændig normalt at dine bryster ikke lækker. Nogle kvinder oplever, som du beskriver, at brysterne lækker rigtig meget, men andre oplever det stort set ikke og det lyder som om at du hører til sidstnævnte gruppe.
Du skal ikke være bange for at din datter ikke får mælk nok hos dig eller skal arbejde ekstra meget for føden. Du beskriver en datter, som tager godt fat, spiser med en fin rytme, du kan høre at hun synker, du kan se mælk i hendes mundvige og tit får hun det også i hele hovedet. Du har masser af mælk, men bare en god ventil der åbner og lukker på de rigtige tidspunkter :)
At du ikke har kunne bruge brystpumpen - det sker for nogle kvinder. Det er som om at man blokerer for nedløbsrefleksen, når man sidder med et plastikskold og en maskine ved brystet og mælken vil bare ikke løbe. Men når barnet ligger der, så er alt mere afslappet og mælken løber naturligt. Jeg har mødt kvinder der som dig sad med mælkefyldte bryster og en brystpumpe og der kom ikke en dråbe. Når barnet så lægges til, så strømmer mælken ud og man kan tydeligt høre at mælken er der og barnet synker.
Kroppen gør nogle gange nogle ting, som vi ikke helt er herre over:) Se du på det positive, du slipper for ammeindlæg og våde skjolder på tøjet. Din datter lyder til at have det rigtig godt :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske