Brev:
Mine bryster lækker ikke
22. august 2009
Alder:
3 mdr.
Mine bryster lækker ikke
Kære Helen,
Mange tak for dine svar som gjorde mig mere rolig. Vores krudtugle tog 300 gram på i sidste uge, så hendes fald i vægtstigningen er meget mere moderat nu. Jeg ammer hende fortsat og supplerer med mme og vand i små mængder, når jeg skønner, der er behov for det.
Jeg har et teknisk spørgsmål. Andre mødre jeg kender, har bryster, som lækker og de oplever, at mælken sprøjter ud af dem, når baby slipper.
Jeg har ingen af delene. Under graviditeten oplevede jeg slet ikke at der kom mælk ud, og jeg har kun meget få gange oplevet at få dråber løb fra dem efter fødslen.
Når min datter dier, så kan jeg se og høre at hun drikker. Hun har tit mælk i hele hovedet og ofte kan jeg se, at hun i starten kæmper lidt med, hvad der lyder som rigtigt meget mælk, dvs. hun synker hurtigt efter hinanden og slipper nogle gange for så at genoptage måltidet. Hendes mønster er som regel præcis, som du skriver, at det skal være. Aktivt i starten og derefter mere rytmisk, og hun falder ofte i søvn til sidst. Men, når hun slipper, så er der altid helt lukket for hanen. ...
...
Jeg havde meget svært ved at pumpe ud, også selv om vi lejede en af de elektriske pumper og jeg skal trykke enormt hårdt for at få dråber af mælk ud manuelt. Jeg oplevede at pumpe i 2 timer og kun få 30-40 ml ud. Vi returnerede derfor pumpen og jeg har opgivet at pumpe.
Det er jo på den anden side frygteligt praktisk. F.eks. så bruger jeg ikke længere indlæg i bh'en, fordi mine brystvorter nu ikke længere gør ondt (svær ammestart med sår og betændelse) og de således nu ikke har et formål.
Men mit spørgsmål er, hvorfor lækker de ikke, og hvad betyder det - om noget - for amningen?
Jeg har de sidste 2 måneder ammet hende 90-95 eller 100% og hun tager fint på - 300-400 gram om ugen, på nær den ene uge, jfr. mit forrige brev. Så jeg er sådan set ikke i tvivl om, at hun får nok at spise.
Hun vejer 6.7 kg og er 3 måneder og en uge, altså en stor dejlig baby med masser af deller. Men det undrer mig, at alle andre mødre, jeg kender, skal tørre mælk af sofaen. Tror du at min pige skal kæmpe hårdere for maden end andre babyer?
Tak for dine gode svar,
Fie