Mine bryster lækker ikke

22. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mine bryster lækker ikke

Kære Helen,

Mange tak for dine svar som gjorde mig mere rolig. Vores krudtugle tog 300 gram på i sidste uge, så hendes fald i vægtstigningen er meget mere moderat nu. Jeg ammer hende fortsat og supplerer med mme og vand i små mængder, når jeg skønner, der er behov for det.

Jeg har et teknisk spørgsmål. Andre mødre jeg kender, har bryster, som lækker og de oplever, at mælken sprøjter ud af dem, når baby slipper.
Jeg har ingen af delene. Under graviditeten oplevede jeg slet ikke at der kom mælk ud, og jeg har kun meget få gange oplevet at få dråber løb fra dem efter fødslen.

Når min datter dier, så kan jeg se og høre at hun drikker. Hun har tit mælk i hele hovedet og ofte kan jeg se, at hun i starten kæmper lidt med, hvad der lyder som rigtigt meget mælk, dvs. hun synker hurtigt efter hinanden og slipper nogle gange for så at genoptage måltidet. Hendes mønster er som regel præcis, som du skriver, at det skal være. Aktivt i starten og derefter mere rytmisk, og hun falder ofte i søvn til sidst. Men, når hun slipper, så er der altid helt lukket for hanen. ...

Annonce

...

Jeg havde meget svært ved at pumpe ud, også selv om vi lejede en af de elektriske pumper og jeg skal trykke enormt hårdt for at få dråber af mælk ud manuelt. Jeg oplevede at pumpe i 2 timer og kun få 30-40 ml ud. Vi returnerede derfor pumpen og jeg har opgivet at pumpe.

Det er jo på den anden side frygteligt praktisk. F.eks. så bruger jeg ikke længere indlæg i bh'en, fordi mine brystvorter nu ikke længere gør ondt (svær ammestart med sår og betændelse) og de således nu ikke har et formål.

Men mit spørgsmål er, hvorfor lækker de ikke, og hvad betyder det - om noget - for amningen?

Jeg har de sidste 2 måneder ammet hende 90-95 eller 100% og hun tager fint på - 300-400 gram om ugen, på nær den ene uge, jfr. mit forrige brev. Så jeg er sådan set ikke i tvivl om, at hun får nok at spise.

Hun vejer 6.7 kg og er 3 måneder og en uge, altså en stor dejlig baby med masser af deller. Men det undrer mig, at alle andre mødre, jeg kender, skal tørre mælk af sofaen. Tror du at min pige skal kæmpe hårdere for maden end andre babyer?

Tak for dine gode svar,

Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer