Brev:
Afføring ødelægger søvnmønster
22. august 2009
Alder:
4 mdr.
Afføring ødelægger søvnmønster
Hej Helen,
Jeg er ny på siden og glæder mig allerede til at høre dit svar på mit spørgsmål, da jeg synes dine svar til andre har jeg hjulpet mig med mange ting.
Jeg har en datter der bliver 4 mdr. den 1. september. Hun har været kolikbarn så de første 3 mdr. har været præget af gråd og frustration, heldigivis slap vi for kolikken da hun var præcis 3 mdr. og 8 dage, dejligt!!
Det er dejligt endelig at lære sin baby at kende som det er og ikke som det er når det har kolik! MEN nu har vi 2 problemer som hænger ret meget sammen, det er at E har afføring mange gange om dagen og det forstyrre hendes dag-/og nattesøvn. Indtil for 3 uger siden havde hun afføring 8-10 fra hun stod op ved 10 tiden til kl 23 hvor hun sov. Det er blevet mindre, nu er det "kun" 5-6 gange, men de er meget generende.
Hun kan ikke sove før kl 23-23.30 fordi der kommer den sidste ration afføring, så ca 1 time inden dér kan hun ikke finde ro og er lidt pylret, når hun er kommet af med det er hun overtræt og jeg er nødt til enten lige at tage hende op, snakke med hende og få hende til ro i 5 minutters tid, så kan hun for det meste også selv falde i søvn bagefter.
Om natten ammer jeg ca 2-3 gange (jeg amer udelukkende) og kl 10 er den sikker igen, der skal hun af med sin morgen afføring, hun græde/klynker i søvne og vågner til sidst fordi hun er nødt til det (nogle dage kommer afføringen ved 11 tiden om formiddagen og så sover hun også helt til kl 11). Men sådan er det hele dagen igennem, ca. kl 13 kommer der igen afføring og så kommer der nogle gange i løbet af eftermiddagen/aftenen som ikke er så præcise tidspunkter som de andre gange.
Vi kan ikke indarbejde en soverytme overhovedet fordi det tager hende lang tid at komme af med afføringen, hun bliver overtræt og kan ikke falde i søvn selv bagefter. Når hun har skidt for sidste gang ved 23 tiden kan jeg godt bare ligge hende og hun ligger og prøver at sove, men hun er så rastløs og overtræt så hun vender og drejer sig hele tiden (græder og pylre ikke, hun vender og drejer sig bare i et væk).
For det meste synes jeg det er så synd for hende at hun hverken får ordentlig søvn om dagen eller aftenen så jeg går ind og tager hende op, får hende til at falde til ro og ligger hende.. men det vender hende måske også bare til at jeg kommer og "hjælper" hende i søvn, men det kan ellers bare nemt tage hende 1 time at ligge sprælle og så er kl pludselig langt over midnat!
Hvad skal vi gøre, vi kan jo ikke ændre på hendes afføringsmønster og søvnen er jo temmelig problematisk at få ind i en rytme når hun konstant bliver vækket af prutter og afføring...
Jeg havde tænkt mig at amme fuldt ud til ca 6 mdr. men jeg overvejer om hun måske vil få bedre styr på maven hvis hun får noget grød og maven begynder at arbejde på en anden måde.
Jeg håber du har nogle gode råd til hvad vi kan gøre.
Mange hilsner
E