Svar: Han afviser brystet
13. august 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Hvor er det dejligt at I har fået nummer 3 - et stort tillykke med det :)
Måske har du allerede fået lillebror vejet nu hvor jeg svarer dig ... så måske har du allerede en idé om, hvorvidt han får sit behov for mælk dækket eller ej og måske har du lagt en plan med sundhedsplejersken? Hvorom alting er, vil jeg naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med på vejen og så må du selv vælge lidt til og fra i forhold til, hvad du synes kan passe på jeres situation.
Det er altid utroligt hårdt når ens barn afviser brystet, man gør sig slet ikke klart, hvor store følelsesmæssige påvirkninger det giver før man har prøvet at stå i den situation og jeg kan godt forstå, hvis du synes det er hårdt. Det startede okay, så blev du ramt af brystbetændelse og sår og så begynder han pludselig at afvise og I ender med at blive indlagt :(
Der kan være flere årsager til at børn pludselig virker afvisende eller frustrerede overfor brystet. Nogle gange sker det, fordi barnet forbinder brystet med noget ubehageligt. Det kan være hvis barnet har været presset unødigt meget på brystet eller hvis barnet f.eks.. er blevet forskrækket over et eller andet, imens det lå ved brystet.
Ammestrejke kan også opstå i forbindelse med en forkølelse, hvor barnet på grund at tilstoppede næsebor og hævede slimhinder oplever det svært og måske ligefrem klaustrofobisk at ligge ved brystet.
Det kan også skyldes at mælken ændrer smag. Det kan ske, hvis man som mor f.eks. er ved at få menstruation, nogle børn afviser simpelthen brystet i denne periode, i de dage, hvor moderen bløder. Børn kan også reagere, hvis man pludselig skifter til en anden parfume, begynder at tage noget medicin eller lignende, som barnet finder fremmed og derfor afviser - dette er du også selv inde på og skriver at det ikke er tilfældet.
Barnet kan afvise barnet lige pludselig fra den ene dag til den anden, men kan også gøre det over længere tid. Altså afvisningen kan blive forstærket dag for dag. Først tager barnet f.eks. ikke det ene bryst, men det andet, så tager barnet kun fat nogle gange og andre gange slet ikke og tilsidst vil barnet måske slet ikke spise ...
Det har naturligvis også noget at sige, hvorvidt man har mælk nok. Hvis barnet ikke oplever at der er noget at komme efter, så vil barnet naturligt blive frustreret ved brystet. Derfor er det vigtigt at du er opmærksom på din mælkemængde og på at du skal have stimuleret til mælkedannelse, hvis din dreng ikke spiser hos dig.
Ro og hvile er meget vigtigt i forhold til at fremme mælkeproduktionen og det har man naturligt mindre af, når man har to større børn som også kræver deres mor. Dine muligheder for lige at lægge dig lidt på sofaen i løbet af dagen er derfor begrænsede.
Ro kan også være vigtigt i forhold til at lillebror kan koncentrere sig. Han lader sig meget let forstyrrer og mister meget let koncentrationen omkring brystet, hvis der er larm, uro, grin, skrål omkring ham, når han skal spise ...
Det er også vigtigt at du finder ro til dig selv. At du når i bad, at du når at få mad og drikke i løbet af dagen - man kan sådan lidt populært sige at du skal have noget at producere mælk af. Derfor er det vigtigt at du prioritere at finde ro til dig selv, at du får slappet af, får noget at spise, drikke osv. og at alt ikke går op i børn så du glemmer dig selv - det er ikke befordrende for din amning.
Det er vigtigt at du slapper af, jo mere ro du kan signalere, jo mere ro kommer der også over lillebror og jo bedre er det for jer alle. Det gør ikke spor at du forsøger at lægge til flere gange og går lidt rundt med ham, vugger ham lidt osv. imens du f.eks. prøver at lægge ham til brystet. Det er faktisk helt fint på den måde at holde ham i nærheden af brystet for at se om han så pludselig tager fat.
Det vil også være rigtig godt, at du går i karbad med ham, lægger ham nøgen på dit bryst / din brystkasse og lader ham søge brystet - det lune vand og den nære hud-mod-hud-kontakt er vigtig og kan gøre en forskel. Det samme gælder faktisk også i dobbeltsengen - det kan nogle gange gøre det hele meget lettere og du kan få ham til at tage fat, hvis du lægger dig med ham i sengen og lader ham dufte, smage og fornemme og på den måde finde interessen igen.
I løbet af dagen skal du prioritere at sende de ældste børn i institution og du skal være hjemme med lillebror og bruge den tid der skal til, for at få ham til brystet - og at de fleste amninger foregår liggende i en periode, sådan må det så være. Alternativet er ingen amning og at du i stedet går over til en flaske, et valg som også er en mulighed og helt okay - i sidste ende er det vigtigste jo at han trives, får den mad han har behov for og tager på :)
Det er fint at prøve med syntocinonspray, du kan også prøve at stimulere brystet lidt med en brystpumpe først og få mælken til at løbe og så lægge til, når brystvorten er langt fremme og mælken løber let. Altså starte med brystpumpen og skifte lige der, hvor han tydeligt fornemme at der er noget at komme efter.
Pas rigtig meget på ikke at presse ham og med presse mener jeg at tage din hånd på hans hoved og tvinge hovedet til brystet. Dette vil få ham til at afvise helt.
Du kan også som nu give lidt mælk i en sprøjte ved mundvigen, så han kan mærke at der er mælk og gerne vil die - det bør dog være mælk du giver ham og ikke sukkervand ... sukkervand virker smertestillende og er godt til at gøre ham rolig, men han skal ikke være rolig, han skal stadig være sulten og energisk ...
Du kan også som du gør forsøge med sutten og så udskifte sutten med brystet. Det fungerer rigtig godt for nogen og måske for jer - problemet opstår, hvis han dier så længe på sutten at han bliver for træt til egentlig at tage ordentlig fra på brystet. Derfor skal sutten kun bruges meget kortvarigt inden amning og bedst er det, hvis du kan få ham på uden brug af sutten først :)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og måske gennemskue, hvad der sker hos jer og hvordan du kan komme lidt videre ...
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske