Han afviser brystet

13. august 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Han afviser brystet

Kære Helen

Så har vi fået vores 3. barn. En lille dreng der er sød, dejlig og meget nem, og som de store søskende er meget begejstrede for.

Bortset fra nogle startvanskeligheder (sår på brystvorterne og brystbetændelse) de første par uger, har amningen fungeret upåklageligt. Han har spist med stor appetit, og har taget flot på de første 2 måneder.

For godt 2 uger siden begynder han pludselig at afvise brystet, og begynder at græde ligeså snart jeg forsøger at lægge ham til. De første par dage går der op til 10 timer i mellem at det lykkes mig at få ham til at spise, men han spiser som normalt om natten.

Jeg forsøger at give ham lidt sukkervand på en ske, inden jeg lægger ham til, for det tilfælde at han skulle have glemt at det er mad der er i brystet. Det lykkedes en enkelt gang eller 2, så virkede det ikke mere.

Jeg forsøgte at tvinge brystet ind i munden på ham, det gav bonus en enkelt gang. Jeg lod amningerne foregå i ro og fred på soveværelset, og jeg forsøgte alverdens akrobatiske ammestillinger, uden rigtig at nå nogen steder med det. Efter 4 dage var der ikke meget mælk tilbage i mine bryster, og vi lejede en brystpumpe for at få gang i produktionen igen. Den lille havde det tilsyneladende fint, bortset fra at han sov kortere tid ad gangen, og var mere små-utilfreds end normalt, hvilket jeg tilskrev sult.

Dagen efter var der orange krystaller i hans ble og vi tog til vagtlægen, der konstaterede at han var lidt dehydreret, og at han ...

Annonce

... havde tabt sig 200 g siden sundhedsplejerskens besøg 5 dage tidligere. Derfor blev vi indlagt på Hillerød sygehus, for at få mælken tilbage i brysterne. Så de næste 2 døgn lavede jeg ikke andet end at malke ud og amme. Mælken kom langsomt tilbage, han begyndte at tage på og han begyndte at tage brystet oftere, omend ikke hver gang.

Da vi kom hjem gik han i den helt modsatte retning og spiste konstant (ca. hver time) de næste 2 døgn. Og så begyndte han at afvise brystet igen. Nu er det halvanden uge siden vi kom fra sygehuset. Han tager brystet frivilligt uden gøgl ca. 1 ud af 10 gange, resten af tiden er jeg nødt til at snyde ham til at spise, når han er ved at falde i søvn eller ved at vågne.

Jeg er usikker på om han tager på som han skal, men han skal vejes om et par dage, og hans bleer er våde, men det er ikke holdbart for familielivet at han kun kan spise liggende og sovende. Derudover er jeg bange for at få givet ham nogle dårlige vaner, hvor han ikke kan sove uden at spise og spise uden at sove.

Har du nogen idé om, hvorfor han afviser brystet og hvordan jeg kan få ham tilbage i det gode ammespor?

Jeg har ikke ændret spisevaner og jeg bruger ikke parfumer. Har fået Syntocinon for bedre nedløb.

Alt det bedste
Anja

PS: Glemte at sige, at når han tager brystet, foregår det ved at jeg piller sutten ud og erstatter den med brystet. Kan sutten være synderen?
Og så er det nok også relevant at vide, at han ikke har fået flaske på noget tidspunkt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder