Brev:
Han afviser brystet
13. august 2009
Alder:
2 mdr.
Han afviser brystet
Kære Helen
Så har vi fået vores 3. barn. En lille dreng der er sød, dejlig og meget nem, og som de store søskende er meget begejstrede for.
Bortset fra nogle startvanskeligheder (sår på brystvorterne og brystbetændelse) de første par uger, har amningen fungeret upåklageligt. Han har spist med stor appetit, og har taget flot på de første 2 måneder.
For godt 2 uger siden begynder han pludselig at afvise brystet, og begynder at græde ligeså snart jeg forsøger at lægge ham til. De første par dage går der op til 10 timer i mellem at det lykkes mig at få ham til at spise, men han spiser som normalt om natten.
Jeg forsøger at give ham lidt sukkervand på en ske, inden jeg lægger ham til, for det tilfælde at han skulle have glemt at det er mad der er i brystet. Det lykkedes en enkelt gang eller 2, så virkede det ikke mere.
Jeg forsøgte at tvinge brystet ind i munden på ham, det gav bonus en enkelt gang. Jeg lod amningerne foregå i ro og fred på soveværelset, og jeg forsøgte alverdens akrobatiske ammestillinger, uden rigtig at nå nogen steder med det. Efter 4 dage var der ikke meget mælk tilbage i mine bryster, og vi lejede en brystpumpe for at få gang i produktionen igen. Den lille havde det tilsyneladende fint, bortset fra at han sov kortere tid ad gangen, og var mere små-utilfreds end normalt, hvilket jeg tilskrev sult.
Dagen efter var der orange krystaller i hans ble og vi tog til vagtlægen, der konstaterede at han var lidt dehydreret, og at han havde tabt sig 200 g siden sundhedsplejerskens besøg 5 dage tidligere. Derfor blev vi indlagt på Hillerød sygehus, for at få mælken tilbage i brysterne. Så de næste 2 døgn lavede jeg ikke andet end at malke ud og amme. Mælken kom langsomt tilbage, han begyndte at tage på og han begyndte at tage brystet oftere, omend ikke hver gang.
Da vi kom hjem gik han i den helt modsatte retning og spiste konstant (ca. hver time) de næste 2 døgn. Og så begyndte han at afvise brystet igen. Nu er det halvanden uge siden vi kom fra sygehuset. Han tager brystet frivilligt uden gøgl ca. 1 ud af 10 gange, resten af tiden er jeg nødt til at snyde ham til at spise, når han er ved at falde i søvn eller ved at vågne.
Jeg er usikker på om han tager på som han skal, men han skal vejes om et par dage, og hans bleer er våde, men det er ikke holdbart for familielivet at han kun kan spise liggende og sovende. Derudover er jeg bange for at få givet ham nogle dårlige vaner, hvor han ikke kan sove uden at spise og spise uden at sove.
Har du nogen idé om, hvorfor han afviser brystet og hvordan jeg kan få ham tilbage i det gode ammespor?
Jeg har ikke ændret spisevaner og jeg bruger ikke parfumer. Har fået Syntocinon for bedre nedløb.
Alt det bedste
Anja
PS: Glemte at sige, at når han tager brystet, foregår det ved at jeg piller sutten ud og erstatter den med brystet. Kan sutten være synderen?
Og så er det nok også relevant at vide, at han ikke har fået flaske på noget tidspunkt.