Svar: Amning og MME til en stor pige
10. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Esthers mor
Det lyder som om at det fungerer rigtig godt for jer og for hele familien med en flaske sen aften. Det giver for det første dig en sammenhængnede nattesøvn, du får mere overskud til at tage dig af begge piger og det er praktisk at Esther vil tage en flaske, hvis hun skal passes, far skal kunne tage over osv. så du også får frigivet mere tid til storesøster...
MEN det er aldrig uden risici at give flaske, man kan godt risikere at barnet foretrækker flasken og tilsidst afviser brystet. Jeg kan derfor ikke garantere dig at det ikke vil ske, men med den alder Esther har nu, så er sandsynligheden mindre, end hvis du startede med flaske da hun var spæd. Jo længere tid hun er amme, jo større sandsynlighed for at amningen bibeholdes og igen - jo længere tid hun er amme, jo sværere kan det også være at få introduceret flasken ... Lidt ligesom din mor er inde på med sutten, helt det samme er det dog ikke :)
Hvis Esther tager rigtig godt på og spiser hyppigt i løbet af dagen og således er i stand til at få sit døgnbehov fint dækket, så er der ingen problemer i at hun sover 7 timer hver nat og således springer et måltider over der. Men hvis hun tager sparsomt på, har svært ved at nå at spise nok dagen igennem og ikke trives, ja så er det uhensigtsmæssigt at hun springer en amning over om natten.
Lige nu lyder det som om at hun har det fint med sin søvn, hun lyder til at stortrives på alle måder og jeg synes du skal lade hende sove. Du skal så være opmærksom på at det kan ændre sig med tiden, men lige nu er det okay og du skal nyde at du får din nattesøvn.
Hvis du ikke ammer mellem kl. ca 20 og 07 om morgenen, men går ind og erstatter amningen med en flaske, så vil din mælkemængde naturligt nedsættes. Netop amningerne sen aften, nat og tidlig morgen er vigtige for mælkeproduktionen, da man på disse tidspunkter producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Du skal derfor være opmærksom på at erstatte amning på disse tidspunkter med modmælk kan gøre at din mælkeproduktion daler.
Nogle vil sagtens kunne dække barnets behov om dagen alligevel og det fungere super, men for andre bliver det svært, fordi når mælkemængden daler, så afviser barnet brystet og så falder mælkemængden yderligere, flaskerne sættes op og det ender med at amningen stopper.
Hvordan det går hos jer, kan jeg ikke spå om, men nu ved du hvad du skal være forberedt på - træffer du valget om flaske, så er det fint, det kan sagtens være et fornuftigt valg. Hos jer er det jo ikke bare et spørgsmål om at Esther skal have mælk, men også et spørgsmål om at hele familien skal fungere samlet, men du skal naturligvis være forberedt på at jo mere flaske du giver og jo mindre du ammer, jo mere vil amningen stoppe.
Med hensyn til at sidde i barnestol, altså høj stol, så vil de fleste børn være parate til dette omkring 6 måneders alderen. Nogle lidt før, andre lidt senere. Dog aldrig i 3 måneders alderen! Hvis du sætter Esther op, så vil du kunne se at hendes ryg runder, hun har endnu ikke styrke i ryggen, til at sidde med rank, lige ryg. Hun skal have rank ryg før hun begynder at sidde i en stol :)
Vælling er slet ikke noget hun behøver at få, vælling er i princippet det samme som en tynd grød og når det bliver aktuelt kan hun få rigtig grød efterfulgt af mælk i stedet.
Med hensyn til at sutte på tommelfinger, så er det en rigtig god idé at arbejde på at få hende til at sutte på en sut. Prøv om du kan finde en sut, som i facon minder om flaskesutten hun nu accepterer og du kan evt. give hende lidt mme eller måske lidt kogt vand ind sammen med sutten, så hun starter med at sutte på den for at synke og smage og derved lærer at beholde den i munden. Husk man må aldrig dyppe sutten i sukker, som man gjorde førhen i tiden! Det er ligesom du har lært hende med sprøjten og smagen af mme, kun for at få hende vendet til det og med vand, mm eller mme.
Man anbefaler ikke at give sut lige efter fødslen fordi det kan påvirke amningen og gøre at barnet ikke får mælk nok. Sut anbefales først, når amningen fungerer og normalt ikke de første 3 uger. Derefter kan det dog være udmærket at forsøge med en sut, hvis man har et ønske om at barnet skal bruge sut ... Prøv at erstatte fingeren med en sut, når du kan se at hun har et suttebehov hun søger at få dækket og se om du kan få hendes opmærksomhed drejet væk fra fingeren :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske