Svar: Amning og MME til en stor pige

10. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Esthers mor

Det lyder som om at det fungerer rigtig godt for jer og for hele familien med en flaske sen aften. Det giver for det første dig en sammenhængnede nattesøvn, du får mere overskud til at tage dig af begge piger og det er praktisk at Esther vil tage en flaske, hvis hun skal passes, far skal kunne tage over osv. så du også får frigivet mere tid til storesøster...

MEN det er aldrig uden risici at give flaske, man kan godt risikere at barnet foretrækker flasken og tilsidst afviser brystet. Jeg kan derfor ikke garantere dig at det ikke vil ske, men med den alder Esther har nu, så er sandsynligheden mindre, end hvis du startede med flaske da hun var spæd. Jo længere tid hun er amme, jo større sandsynlighed for at amningen bibeholdes og igen - jo længere tid hun er amme, jo sværere kan det også være at få introduceret flasken ... Lidt ligesom din mor er inde på med sutten, helt det samme er det dog ikke :)

Hvis Esther tager rigtig godt på og spiser hyppigt i løbet af dagen og således er i stand til at få sit døgnbehov fint dækket, så er der ingen problemer i at hun sover 7 timer hver nat og således springer et måltider over der. Men hvis hun tager sparsomt på, har svært ved at nå at spise nok dagen igennem og ikke trives, ja så er det uhensigtsmæssigt at hun springer en amning over om natten.

Lige nu lyder det som om at hun har det fint med sin søvn, hun lyder til at stortrives på alle måder og jeg synes du skal lade hende sove. Du skal så være opmærksom på at det kan ændre sig med tiden, men lige nu er det okay og du skal nyde at du får din nattesøvn.

Hvis du ikke ammer mellem kl. ca 20 og 07 om morgenen, men går ind og erstatter amningen med en flaske, så vil din mælkemængde naturligt nedsættes. Netop amningerne sen aften, nat og tidlig morgen er vigtige for mælkeproduktionen, da man på disse tidspunkter producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Du skal derfor være opmærksom på at erstatte amning på disse tidspunkter med modmælk kan gøre at din mælkeproduktion daler.

Nogle vil sagtens kunne dække barnets behov om dagen alligevel og det fungere super, men for andre bliver det svært, fordi når mælkemængden daler, så afviser barnet brystet og så falder ...

Annonce

... mælkemængden yderligere, flaskerne sættes op og det ender med at amningen stopper.

Hvordan det går hos jer, kan jeg ikke spå om, men nu ved du hvad du skal være forberedt på - træffer du valget om flaske, så er det fint, det kan sagtens være et fornuftigt valg. Hos jer er det jo ikke bare et spørgsmål om at Esther skal have mælk, men også et spørgsmål om at hele familien skal fungere samlet, men du skal naturligvis være forberedt på at jo mere flaske du giver og jo mindre du ammer, jo mere vil amningen stoppe.

Med hensyn til at sidde i barnestol, altså høj stol, så vil de fleste børn være parate til dette omkring 6 måneders alderen. Nogle lidt før, andre lidt senere. Dog aldrig i 3 måneders alderen! Hvis du sætter Esther op, så vil du kunne se at hendes ryg runder, hun har endnu ikke styrke i ryggen, til at sidde med rank, lige ryg. Hun skal have rank ryg før hun begynder at sidde i en stol :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vælling er slet ikke noget hun behøver at få, vælling er i princippet det samme som en tynd grød og når det bliver aktuelt kan hun få rigtig grød efterfulgt af mælk i stedet.

Med hensyn til at sutte på tommelfinger, så er det en rigtig god idé at arbejde på at få hende til at sutte på en sut. Prøv om du kan finde en sut, som i facon minder om flaskesutten hun nu accepterer og du kan evt. give hende lidt mme eller måske lidt kogt vand ind sammen med sutten, så hun starter med at sutte på den for at synke og smage og derved lærer at beholde den i munden. Husk man må aldrig dyppe sutten i sukker, som man gjorde førhen i tiden! Det er ligesom du har lært hende med sprøjten og smagen af mme, kun for at få hende vendet til det og med vand, mm eller mme.

Man anbefaler ikke at give sut lige efter fødslen fordi det kan påvirke amningen og gøre at barnet ikke får mælk nok. Sut anbefales først, når amningen fungerer og normalt ikke de første 3 uger. Derefter kan det dog være udmærket at forsøge med en sut, hvis man har et ønske om at barnet skal bruge sut ... Prøv at erstatte fingeren med en sut, når du kan se at hun har et suttebehov hun søger at få dækket og se om du kan få hendes opmærksomhed drejet væk fra fingeren :)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.