Svar: Nedsat amning efter skemad
7. august 2009
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Hvis din datter har fine tunge bleer, så lyder det ikke som om at hun mangler væske og du fortæller også at du føler du har mælk nok og at mælken løber let til hende (når hun vil have den) :)
Jeg er dog helt enig med dig i at mælken fortsat er vigtig og man skal naturligvis sikre sig at indtaget af skemad ikke fylder så meget, at barnet ikke får mælk nok. Derfor vil jeg anbefale at du bibeholder skemad 2-3 gange dagligt - din datter skal ikke øges til 4 måltider dagligt endnu, det er alt for tidligt og samtidig vil jeg også anbefale dig at du ikke giver hende op til 2 dl. grød og mos af gangen. Det er lang bedre for hende kun at få 1 dl og hun så vil drikke mælk bagefter.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: 1 dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes, evt. lidt frugtmos som nu, vand af kop.
Sover sin 3. lur, som ofte er en kort lur, en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20, tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en lur hun har taget om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes. De fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære amning midt nat.
Hvis du kan tilbyde mad, vand af kop og tilbyder brystet som vist i denne plan, så burde din datter ikke mangle hverken bryst eller andet.
Det vil heller ikke være nødvendigt at stimulere til yderligere mælk ved at bruge en brystpumpe, din datter behov for mælk vil naturligt regulere sig ind efter hvor meget hun efterspørger og i takt med at hun spiser mere og mere skemad, så vil din mælkemængde naturligt nedsættes lidt. Det er dog som sagt vigtigt at skemaden ikke fylder så meget at brystet afvises helt, så prøv om du kan finde balancen imellem at give både det ene og det andet.
Hvis din mælk løber meget let og hun har et godt vacuum, og det lyder sådan hos jer, så kan din datter godt få rigtig meget mælk på få minutter. Hun behøver således ikke ligge i lang tid ved brystet, for at få mange ml ud. Hos nogle kvinder får barnet rigtigt store mængder på kort tid og så er det nogle gange rigtig fint bare at amme 4 gange dagligt - forestiller man sig at barnet får 200ml hver gang, så giver det jo 800ml mælk i døgnet ved siden af skemaden og det er rigtig fint.
Problemet er at man jo aldrig ved præcist hvor meget barnet får, når det ammes. Så du må vurdere ud fra hvordan hunser ud, hvordan hun tager på, tisser, og generelt trives. Og hvis du lægger til og du kan se at hun har mælk i munden, du kan høre at hun synker osv. så må du gå ud fra at hun får den mængde mælk hun har behov for, når hun ligger der :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske