Svar: Nedsat amning efter skemad

7. august 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Hvis din datter har fine tunge bleer, så lyder det ikke som om at hun mangler væske og du fortæller også at du føler du har mælk nok og at mælken løber let til hende (når hun vil have den) :)

Jeg er dog helt enig med dig i at mælken fortsat er vigtig og man skal naturligvis sikre sig at indtaget af skemad ikke fylder så meget, at barnet ikke får mælk nok. Derfor vil jeg anbefale at du bibeholder skemad 2-3 gange dagligt - din datter skal ikke øges til 4 måltider dagligt endnu, det er alt for tidligt og samtidig vil jeg også anbefale dig at du ikke giver hende op til 2 dl. grød og mos af gangen. Det er lang bedre for hende kun at få 1 dl og hun så vil drikke mælk bagefter.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes

Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: 1 dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16-17: Ammes, evt. lidt frugtmos som nu, vand af kop.

Sover sin 3. lur, som ofte er en kort lur, en powernap

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20, tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en lur hun har taget om eftermiddagen.

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Ammes. De fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære amning midt nat.

Hvis du kan tilbyde mad, vand af kop og tilbyder brystet som vist i ...

Annonce

... denne plan, så burde din datter ikke mangle hverken bryst eller andet.

Det vil heller ikke være nødvendigt at stimulere til yderligere mælk ved at bruge en brystpumpe, din datter behov for mælk vil naturligt regulere sig ind efter hvor meget hun efterspørger og i takt med at hun spiser mere og mere skemad, så vil din mælkemængde naturligt nedsættes lidt. Det er dog som sagt vigtigt at skemaden ikke fylder så meget at brystet afvises helt, så prøv om du kan finde balancen imellem at give både det ene og det andet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis din mælk løber meget let og hun har et godt vacuum, og det lyder sådan hos jer, så kan din datter godt få rigtig meget mælk på få minutter. Hun behøver således ikke ligge i lang tid ved brystet, for at få mange ml ud. Hos nogle kvinder får barnet rigtigt store mængder på kort tid og så er det nogle gange rigtig fint bare at amme 4 gange dagligt - forestiller man sig at barnet får 200ml hver gang, så giver det jo 800ml mælk i døgnet ved siden af skemaden og det er rigtig fint.

Problemet er at man jo aldrig ved præcist hvor meget barnet får, når det ammes. Så du må vurdere ud fra hvordan hunser ud, hvordan hun tager på, tisser, og generelt trives. Og hvis du lægger til og du kan se at hun har mælk i munden, du kan høre at hun synker osv. så må du gå ud fra at hun får den mængde mælk hun har behov for, når hun ligger der :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!