Svar: Kompliceret amning og utilfreds lille mand

4. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med den lille dreng. Verden ser nok anderledes ud hos jer, når jeg nu svarer dig idag ... men jeg håber du kan bruge mine tanker alligevel :)

Min umiddelbare tanke er at din dreng ikke får mad nok lige nu og det fornemmer jeg af flere årsager:

1. Han bliver tydeligt frustreret ved brystet, afviser, slipper, laver flitsbue, vil ikke die

2. Hans afføring er blevet mørkere, tyndere, der kommer mindre af den og den lugter mere

3. Han falder ikke til ro efter et måltid, han virker ikke mæt og afslappet, men powernapper og ligger med store mørke øjne eller græder

4. Du kan ikke fornemme mælkemængden som tidligere og når du malker ud, så kommer der ca kun 1/3 af hvad du plejer at kunne producere

Der kan være flere årsager til at mælkemængden falder. Det kan hænge sammen med stress, at du naturligt sidder og spænder i kroppen, når han afviser. Det har også noget at sige hvordan han dier, hvor godt han får stimuleret dit bryst og det kan være svært for ham at stimulere nok gennem en suttebrik. Det kan også have noget at sige, hvordan du får stimuleret med brystpumpen og så er det generelt svært at opretholde en tilstrækkelig mælkemængde med en brystpumpe. Du kan gøre det i en vis periode, men derefter bliver det svært ...

Du skriver at du drikker hvidtøl - det er et gammelt husmoderråd, men det anbefales ikke mere. Der er alkohol i hvidtøl og det vil naturligt gå via modermælken over til barnet. Maveproblemer eller ej, så bør du stoppe med det :)

Det bedste du kan gøre for at øge din mælkemængde er at få din dreng til brystet og vil han ikke det, så må du stimulere og malke ud med brystpumpe. Det er rigtig godt at du har dobbeltaggregat - det øger din mælkemængde betydeligt.

Det er hyppigheden af amning / udmalkning der øger din mælkemængde og det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Hvis din dreng sover, kan du derfor med god grund sætte dig med pumpen og få stimuleret lidt ekstra og udnytte tiden mellem amningerne. Den mælk du malker ud vil du naturligvis kunne give ham efterfølgende.

Det går forholdsvis hurtigt med at danne mælk igen, efter 1 time har du dannet ca 45 % af mælk, efter 2 timer ca 75 % af mælken. Så selvom du har malket ud og han så vågner og vil have mad 1½ time efter, så er der altså noget for ham at få.

Det vil være rigtig godt at du eftermader ham ved hver ...

Annonce

... amning, så du er sikker på at han får mad nok og vil han ikke ammes, så må du give ham et fuldt måltid fra flaske. Det er vigtigt at han bliver fyldt rigtig godt op, for også at kunne sove godt og lige nu sover han dårligt fordi han ikke får mad nok.

De 200g om ugen er minimum vægtøgning, han må meget gerne tage mere på og måske hører han til dem, der har behov for det dobbelte ... Det er jo ikke til at vide.

Med hensyn til mælkeindtag, så skal du gå ud fra at han har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet og det betyder at hvis han nu vejer f.eks. 4800g, så er hans døgnbehov 800ml mælk. Fordeler vi det på 6-8 måltider, så skal han altså i gennemsnit have mellem 100-135ml hver gang. Vejer han mere skal han naturligvis have mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da du gerne vil have gang i amningen, så vil jeg anbefale dig at du starter med at lægge ham til brystet, får ham til at die godt og effektivt på den ene side. Sæt dig evt. med lidt lune omslag på brystet inden du lægger til, eller malk lidt ud med brystpumpen, så du får sat gang i nedløbsrefleksen og læg ham til, når mælken løber fint (det kan gøre ham lidt mere tålmodig). Du kan også dryppe lidt mælk ind i mundvigene på ham eller fylde lidt mælk i brikken, så han kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat.

Når han har spist, så skal han bøvse, skiftes og herefter giver du ham så ekstra mælk på flaske, som han er vant til at få. Når han er fyldt godt op med mælk så svøber du ham og putter ham til lur. Hvis han ikke har ville amme eller du føler at du har masser af mælk stående i brystet, som han ikke har fået ud, så sætter du dig og malker ud med pumpen, så den får lov til at lave det arbejde som han skulle have haft gjort. Du kan 'tømme' den side han ikke var i stand til at tømme og du kan med fordel tage toppen af modsatte side, som han skulle have haft (det han fik på flasken efter skiftning).

På den måde får du stimuleret begge bryster imellem hver lur og får forhåbentlig øget din mælkedannelse lidt mere. Hvis du er nået dertil, hvor du tænker at amning, udmalkning, flaske osv. bare er for meget, så vil jeg anbefale dig at du går over til flaske, men malker det ud du har og giver din dreng din udmalkede mælk når det er muligt. På andre tidspunkter må han så få modermælkserstatning :)

Husk at amning ikke skal være for enhver pris, man skal også kunne nyde sit barn og den første tid som nybagt mor ...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder