Brev:
Kompliceret amning og utilfreds lille mand
4. august 2009
Alder:
1 mdr.
Kompliceret amning og utilfreds lille mand
Kære Helen
Jeg skriver for at få nogle gode råd til vores lille fyr på 5 uger.
Lige fra dag et har amningen været en udfordring. Han viste ingen interesse i at spise og faldt i søvn hver gang jeg lagde ham til brystet. Jeg måtte have suttebrik, da han ikke ville tage ordentlig fat i vorten, som i øvrigt ikke er indadvendt eller noget. Det er stadig ikke lykkedes for mig at lægge ham til ved begge bryster - han når kun det ene før han falder i søvn - selvom jeg skifter, bøvser og så videre vil han ikke lægges til ved det andet bagefter.
På grund af hans manglende interesse for maden, blev vi på barselsgangen rådet til at efterfodre ham med mme. Efter leje af brystpumpe med dobbeltsug har han hovedsagligt fået mm i efterfodringen. Efterfølgende er det gået op og ned med amningen. nogle dage har han kun fået bryst og det er gået fint - andre dage går det helt i kage og han nægter at tage brystet og det ender med at nogle måltider bliver kun flaske.
Den seneste uge har han været mere ked af det en før. han bliver pludselig vred, når jeg vil lægge ham til. Han krummer sig sammen og stønner som om maven gør ondt. Han prutter meget, men kommer stort set ikke af med noget afføring. Den afføring der kommer (1-2 nogenlunde portioner og en del meget små) er mere mørk, lugter mere og er mere tynd og mangler den grynede konsistens den normalt har. Derudover er det blevet tiltagende svært at få ham til at spise igennem selv på flaske.
Jeg har umiddelbart haft rigeligt med mælk - kan som regel malke 150 ml ud (i alt). Men de sidste par dage føles mine bryster mere slappe og i går aftes kom der kun 60 ml. Jeg lagde ham ellers til mange gange igår fordi jeg håbede, at han var igang med at øge mængden, men der lader ikke til at være kommet mere idag.
Jeg har haft gode erfaringer med hvidtøl, men er nu bange for, at det er det, der giver ham maveproblemer.
Med hensyn til søvn så er den heller ikke i orden - hvad jeg nok heller ikke kan forvente, hvis han ikke spiser ordentligt. Han er som regel vågen det meste af dagen indtil kl 15-16. Han tager kun små powernaps på 15-20 min. og lyder meget ked af det, når han vågner. Han kigger med store forskrækkede øjne på verden og vil helst ligge på armen konstant. Bliver ofte ked af det med det samme, når vi lægger ham, selvom han er faldet godt i søvn på armen.
Han har taget sine 200 g om ugen på, som du normalt siger, man kan bruge som målestok, men jeg er derudover også fokuseret på, at han ikke virker tilfreds efter og under måltider og at han ikke sover nok og ordentligt.
Mit største ønske er, at få amningen op og køre 100% med en glad dreng.
Ja, det var en lang smøre - måske du kan udlede noget fornuftigt af den:-)
Bedste hilsner herfra