Svar: Bruger brystet som sut

30. juli 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære "MOAR"

Det lyder som om at du skal have lidt pause ved dine bryster og jeg kan godt forstå du ikke vil bruges som sut:)

Jeg sender dig lige en plan for dagen som den kan se ud med den alder din dreng har. Det kan give dig en idé om hvorvidt han har behov for mælk om natten eller ej. Han skal jo have både mad og mælk nok dagen igennem for at kunne undvære det og sove om natten :)

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små brødhapsere, ristede rugbrødsbjælker at gumle på, en kartoffelbåd eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop og evt. amning om eftermiddagen

Sover ikke længere powernap her

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med sovs, indmaden ...

Annonce

... af en frikadelle eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, puttes i sin egen seng

Sen aften 23-24: ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så som du kan se af ovenstående, vil din dreng altså godt kunne undbære brystet midt nat, hvis han ammes og får mad som beskrevet og det vil være helt fint at far tager over og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten.

Når din dreng i løbet af dagen virker til at have behov for at sutte og du har på fornemmelsen at det handler mere om behov for at få stimuleret sine gummer end egentligt behov for mælk, så giv ham ristede rugbrødsskorper, tvebakker og lignende at gumle på i stedet for brystet. Behovet for mælk stilles ved brystet, men bide i dig skal han ikke - så kan han bide i noget andet :)

Læg mærke til hvornår han bider dig. Ofte er det nemlig enten først eller sidst i amningen. Hvis det er først, så stimuler dit bryst lidt, så mælken flyder hurtigere til ham. Hvis det er sidst i amning, så afbryd amningen inden han når dertil hvor han vil bide.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor