Svar: Bruger brystet som sut
30. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Kære "MOAR"
Det lyder som om at du skal have lidt pause ved dine bryster og jeg kan godt forstå du ikke vil bruges som sut:)
Jeg sender dig lige en plan for dagen som den kan se ud med den alder din dreng har. Det kan give dig en idé om hvorvidt han har behov for mælk om natten eller ej. Han skal jo have både mad og mælk nok dagen igennem for at kunne undvære det og sove om natten :)
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små brødhapsere, ristede rugbrødsbjælker at gumle på, en kartoffelbåd eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop og evt. amning om eftermiddagen
Sover ikke længere powernap her
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med sovs, indmaden af en frikadelle eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Så som du kan se af ovenstående, vil din dreng altså godt kunne undbære brystet midt nat, hvis han ammes og får mad som beskrevet og det vil være helt fint at far tager over og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten.
Når din dreng i løbet af dagen virker til at have behov for at sutte og du har på fornemmelsen at det handler mere om behov for at få stimuleret sine gummer end egentligt behov for mælk, så giv ham ristede rugbrødsskorper, tvebakker og lignende at gumle på i stedet for brystet. Behovet for mælk stilles ved brystet, men bide i dig skal han ikke - så kan han bide i noget andet :)
Læg mærke til hvornår han bider dig. Ofte er det nemlig enten først eller sidst i amningen. Hvis det er først, så stimuler dit bryst lidt, så mælken flyder hurtigere til ham. Hvis det er sidst i amning, så afbryd amningen inden han når dertil hvor han vil bide.
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske