Svar: Får min baby nok mælk?
28. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Tillykke med den lille dreng og dejligt at han endelig kom til verden, trods startproblemer ... Det er flot at du har fået etableret din amning og det lyder faktisk rigtig fint, det du fortæller :)
Tegn på at din dreng trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer hyppigt. Du har måske læst at der kan gå flere dage mellem afføringerne hos børn der ammes, men det er ikke endnu. Hvis mælken kommer godt igennem systemet vil han have afføring hyppigt, ofte dagligt eller flere gange dagligt med den alder han har. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Det lyder som om at alt dette passer meget fint hos jer, du kan mærke at du har mælk og du kan også høre at han synker. Han er rolig og veltilpas efter amning og han melder sig selv til måltiderne, nogle gange efter kort tid, andre gange efter længere tid og det er fint at han på den måde flexer.
Det er sådan at mælken består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig, hvor den sidste del af mælken er mere fed og ligger tungere i maven. Det betyder at din dreng nogle gange vil melde sig og die kortvarigt ved brystet og det gør han, fordi han er tørstig, det er måden han får den vandholdige mælk. Andre gange vil han die i længere tid, spise et hovedmåltid og herefter sove en lidt længere lur. Det er således helt normalt og rigtig fint, at du ammer ham efter hans behov :)
Det er også sådan, at mælken løber til ham hele tiden, men han skal stimulere nedløbsrefleksen ved at die. Mange mødre tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men sådan er det ikke. Det fungerer sådan, at lige når du lægger ham til, så er der lidt mælk i brystet som han kan smage og som får ham til at die. Når han dier sendes der besked op til din hjerne om at der skal produceres et hormon og mælken begynder at løbe (nedløbsrefleksen) og det sker hele tiden under en amning. Det betyder at børn naturligt vil have en sutterytme, hvor de dier, sutter et par gange, venter på at mælken skal løbe og synker mælken, så dier de igen, venter på at mælken skal løbe og synker mælken.
Det er således helt normalt og godt at barnet har en rytme som lyder sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke - sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke. Og i starten går det hurtigt, men i takt med at han skal arbejde mere og mere ved brystet og når ind til den lidt federe mælk så vil han spise mere og mere rytmisk og det bliver tydeligere at han holder pause, venter på mælken og synker.
Så alt i alt lyder det du fortæller altså rigtig fint og helt normalt og det lyder som om at din dreng får hvad han har behov for, hvis du kan nikke genkendende til ovenstående :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske