Svar: Får min baby nok mælk?

28. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pia

Tillykke med den lille dreng og dejligt at han endelig kom til verden, trods startproblemer ... Det er flot at du har fået etableret din amning og det lyder faktisk rigtig fint, det du fortæller :)

Tegn på at din dreng trives med amning er:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer hyppigt. Du har måske læst at der kan gå flere dage mellem afføringerne hos børn der ammes, men det er ikke endnu. Hvis mælken kommer godt igennem systemet vil han have afføring hyppigt, ofte dagligt eller flere gange dagligt med den alder han har. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.

Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men ...

Annonce

... når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Det lyder som om at alt dette passer meget fint hos jer, du kan mærke at du har mælk og du kan også høre at han synker. Han er rolig og veltilpas efter amning og han melder sig selv til måltiderne, nogle gange efter kort tid, andre gange efter længere tid og det er fint at han på den måde flexer.

Det er sådan at mælken består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig, hvor den sidste del af mælken er mere fed og ligger tungere i maven. Det betyder at din dreng nogle gange vil melde sig og die kortvarigt ved brystet og det gør han, fordi han er tørstig, det er måden han får den vandholdige mælk. Andre gange vil han die i længere tid, spise et hovedmåltid og herefter sove en lidt længere lur. Det er således helt normalt og rigtig fint, at du ammer ham efter hans behov :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også sådan, at mælken løber til ham hele tiden, men han skal stimulere nedløbsrefleksen ved at die. Mange mødre tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men sådan er det ikke. Det fungerer sådan, at lige når du lægger ham til, så er der lidt mælk i brystet som han kan smage og som får ham til at die. Når han dier sendes der besked op til din hjerne om at der skal produceres et hormon og mælken begynder at løbe (nedløbsrefleksen) og det sker hele tiden under en amning. Det betyder at børn naturligt vil have en sutterytme, hvor de dier, sutter et par gange, venter på at mælken skal løbe og synker mælken, så dier de igen, venter på at mælken skal løbe og synker mælken.

Det er således helt normalt og godt at barnet har en rytme som lyder sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke - sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke. Og i starten går det hurtigt, men i takt med at han skal arbejde mere og mere ved brystet og når ind til den lidt federe mælk så vil han spise mere og mere rytmisk og det bliver tydeligere at han holder pause, venter på mælken og synker.

Så alt i alt lyder det du fortæller altså rigtig fint og helt normalt og det lyder som om at din dreng får hvad han har behov for, hvis du kan nikke genkendende til ovenstående :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.