Brev:
Får min baby nok mælk?
28. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Får min baby nok mælk?
Hej Helen.
Vi er nu i den situation, at vores dejlige søn er kommet til verden. Han blev dog født 3 uger for tidligt, hvilket under normale omstændigheder ikke betragtes som værende for tidligt. Vores søn havde dog ikke nok fedtdepoter "madpakke" med sig fra graviditen, hvorfor hans blodsukker faldt drastisk det første døgn. Det kom helt ned på 1,5.
Af denne årsag fik han lagt sonde samt glukosedrop i cirka 4 døgn for at opbygge depoterne. I denne periode benyttede jeg selv brystmaskine for at sætte ordentlig gang i mælkeproduktionen. Dette er der også nu kommet, men det har været svært at få ham til amme, både grundet sonden, men også grundet, at jeg ikke kunne overnatte hos ham, da han var indlagt på neonatalafdelingen.
Efterfølgende neonatalafdelingen, blev vi indlagt på et mor og barn afsnit, hvor vi fik lært de rette ammeteknikker. Der er ingen tvivl om, at denne teknik passer mig perfekt. Jeg holder hans hoved med min ene hånd, som jeg fører til brystet som holdes med den ande hånd. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt han får nok at spise. Dette skyldes nok den lidt hårde start, som har påvirket mig psykisk, men jeg er i tvivl om han overhovedet synker efter hver tår. Jeg hører nærmest et lille skyld i hans mund, hvor jeg andre gange hører en ordentlig gurglen. De sidste tre dage, ved jeg dog fra sygehuset, da vi kontrolvejede ham før og efter amning, at han har taget pæne måltider. Han har sågar forøget sin vægt fra 2650 fra fødslen til 2783.
Men ved hjemkomsten kan jeg ikke lade være med at bekymre mig om han nu også får nok. Mest af alt fordi man ikke længere kan følge vægten. Efter de fleste af hans måltider virker han dog veltilfreds og sover gerne. Han bliver dog pænt ivrig når der skal ammes, hvilket får mig til at tvivle om han har fået nok tidligere.
Han ammer med meget forskellige tidsrum. Sommetider går der en time mellem amningerne og andre gange op til 3 timer. Min mand er ret sikker på, at han får nok, da han betragter hans tilfredshed som værende gode tegn. Men personligt er jeg ret i tvivl, da jeg ikke hører tydlige synkelyde efter hver tår.
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Pia