Får min baby nok mælk?

28. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Får min baby nok mælk?

Hej Helen.

Vi er nu i den situation, at vores dejlige søn er kommet til verden. Han blev dog født 3 uger for tidligt, hvilket under normale omstændigheder ikke betragtes som værende for tidligt. Vores søn havde dog ikke nok fedtdepoter "madpakke" med sig fra graviditen, hvorfor hans blodsukker faldt drastisk det første døgn. Det kom helt ned på 1,5.

Af denne årsag fik han lagt sonde samt glukosedrop i cirka 4 døgn for at opbygge depoterne. I denne periode benyttede jeg selv brystmaskine for at sætte ordentlig gang i mælkeproduktionen. Dette er der også nu kommet, men det har været svært at få ham til amme, både grundet sonden, men også grundet, at jeg ikke kunne overnatte hos ham, da han var indlagt på neonatalafdelingen.

Efterfølgende neonatalafdelingen, blev vi indlagt på et mor og barn afsnit, hvor vi fik lært de rette ammeteknikker. Der er ingen tvivl om, at denne teknik passer mig perfekt. Jeg holder hans hoved med min ene hånd, som jeg fører til brystet som holdes med den ande hånd. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt han får nok at spise. Dette ...

Annonce

... skyldes nok den lidt hårde start, som har påvirket mig psykisk, men jeg er i tvivl om han overhovedet synker efter hver tår. Jeg hører nærmest et lille skyld i hans mund, hvor jeg andre gange hører en ordentlig gurglen. De sidste tre dage, ved jeg dog fra sygehuset, da vi kontrolvejede ham før og efter amning, at han har taget pæne måltider. Han har sågar forøget sin vægt fra 2650 fra fødslen til 2783.

Men ved hjemkomsten kan jeg ikke lade være med at bekymre mig om han nu også får nok. Mest af alt fordi man ikke længere kan følge vægten. Efter de fleste af hans måltider virker han dog veltilfreds og sover gerne. Han bliver dog pænt ivrig når der skal ammes, hvilket får mig til at tvivle om han har fået nok tidligere.

Han ammer med meget forskellige tidsrum. Sommetider går der en time mellem amningerne og andre gange op til 3 timer. Min mand er ret sikker på, at han får nok, da han betragter hans tilfredshed som værende gode tegn. Men personligt er jeg ret i tvivl, da jeg ikke hører tydlige synkelyde efter hver tår.

Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder