Svar: Nej til bryst

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Ud fra det du beskriver, så lyder det helt rigtigt at Tobias lettere tager mod brystet først på dagen og protesterer lidt mere sidst på dagen, fordi du har mere mælk til ham om formiddagen ... Det er helt normalt at mælkemængden er størst først på dagen og falder sidst på dagen, derfor vil mange børn også spise hyppigere om aftenen, hvor der kan gå længere tid mellem amningerne om formiddagen.

Det er også sådan, at mælken ofte i forbindelse med at menstruationen kommer, vil ændre smag og nogle børn vægrer sig derfor lidt mod at blive ammet i de dage. Når menstruationen stopper vender lysten til mors mælk atter tilbage.

Du fortæller at du nogle gange prøver at strække ham lidt mellem måltiderne og det tænker jeg at du skal passe lidt på med. Jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for at gøre det, men du risikerer at nedsætte din mælkemængde yderligere og så bliver han naturligt også frustreret først på dagen og vil måske ende med at få behov for en flaske, som du skriver at du helst vil undgå ...

Mælkemængden, dannelse af mælk afhænger af hvor hyppigt han dier. Det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Derfor kan man også godt stimulere til ekstra mælk ved at bruge en brystpumpe som du selv nævner, men hvis barnet vil til brystet, så er det naturligvis det bedste.

Når din dreng har spist lidt ved brystet og bliver utålmodig, slipper, hviner, tager fat igen osv. så vil jeg anbefale dig at du tager ham fra og lægger ham til samme bryst igen, men i en anden ammestilling. Det kan hjælpe ham til at stimulere og tømme brystet bedre. Du kan ...

Annonce

... således starte med at amme i den traditionelle stilling og derefter lægge til i tvillingestilling. Hvis han virker meget irriteret ved brystet og ikke har tålmodighed til at vente på mælken, så kan du også tage en lille engangssprøjte og dryppe lidt mælk ind i mundvigene på ham imens han ligger ved brystet. På den måde kan han smage at der stadig er noget at komme efter og vil således tage fat igen. Du kan bruge modermælk eller modermælkserstatning.

For at øge din mælkemængde lidt ekstra, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra begge bryster mellem hver lur. Det vil sige at du starter med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, sørger for at han spiser godt der og bøvser, pludrer osv. Så skifter du ham og inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor han kan tage toppen og derefter blive puttet. Næste gang han vågner, så starter du der, hvor han har taget toppen, ammer ham godt, skifter ham og tilbyder så modsatte side inden han skal puttes igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ved at amme ham på denne måde, så får du din mælkemængde sat lidt ekstra op og det vil være rigtig godt. Derudover tænker jeg som sagt også at hans lyst til brystet naturligt bliver større, når du er færdig med at have menstruation .. :)

Mine tanker er altså at du i første omgang skal forsøge at øge din mælkemængde ved at lægge hyppigere til, altså sørge for at amme fra begge bryster mellem hver lur. Hvis han ikke vil brystet, vil det være fint at bruge en brystpumpe, men kan du få ham selv til at die, så er det bedst.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre