Brev:
Nej til bryst
27. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Nej til bryst
Hej Helen.
Jeg står nu med Tobias som er blevet 14 uger.
Jeg har lidt spørgsmål at stille, da jeg føler mig mere eller mindre magtesløs.
1) Han er begyndt de sidste par uger at være utilfreds når han skal ammes. Det vil sige, at han tager fint fat og spiser godt de første par minutter af hans måltid. Derefter begynder han at slippe brystet og giver et par hvin, hvor han tager fat igen. Sutter, slipper og hviner lidt. Det kan han nemt gøre et par minutter. Nogle gange starter han med at sutte ordentlig igen, og andre gange stikker han i gråd....
Om morgenen og formiddagen er der som regel aldrig problemer når han skal spise, men der er brysterne jo også fyldt godt op. Tror han får nok i løbet af dagen, da han sover mellem 2-3 timer og er gerne vågen 2-4 timer. Han bliver puttet til nat mellem kl 20-21 og sover gerne til kl. 5-6 om morgenen.
Så mit spørgsmål til dig er:
- Kan det være at mælken løber for langsomt? Det skal lige siges at jeg har fået menstruation, og hans sære vane begyndte 3-4 dage efter...
- Kan det være fordi han er mæt? Når han begynder at skrige, har jeg prøvet at lægge ham enten i barnevognen eller på sofaen med dynen over. Det er som om det hjælper...
- Jeg har prøvet at vente med at lægge ham til brystet, til jeg kan se han er godt sulten. Han savler mere og bliver urolig. Så sutter han i længere tid og hviner ikke så meget under måltidet. Men han spiser så heller ikke mere end hver 4. time ca. men er det nok?
- Kan det evt. hjælpe at bruge en brystpumpe og malke ud, så jeg kan sætte lidt mere gang i produktionen?
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal prøve at give ham flaske engang imellem, for vil rigtig gerne amme, men det er samtidig også hårdt, med den kamp næsten hver gang.
Han virker ellers meget glad når han er vågen. Holder god kontakt og pludre en del. Jeg er blevet bedre til at høre forskel på hans lyde, så det hjælper mig en del. Han er begyndt at bevæge sig mere og er blevet utrolig opmærksom på alt omkring ham.
2) Har for et par dage siden lagt mærke til en lille hvid prik på gummerne i undermunden. Kan det være tegn på der er en tand på vej?
Han savler en del, og vil gerne have alt i munden. Ved det er meget normalt i den alder, men er alligevel usikker på det.
Håber du kan hjælpe...
Med venlig hilsen
Tine