Nej til bryst

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Nej til bryst

Hej Helen.

Jeg står nu med Tobias som er blevet 14 uger.
Jeg har lidt spørgsmål at stille, da jeg føler mig mere eller mindre magtesløs.

1) Han er begyndt de sidste par uger at være utilfreds når han skal ammes. Det vil sige, at han tager fint fat og spiser godt de første par minutter af hans måltid. Derefter begynder han at slippe brystet og giver et par hvin, hvor han tager fat igen. Sutter, slipper og hviner lidt. Det kan han nemt gøre et par minutter. Nogle gange starter han med at sutte ordentlig igen, og andre gange stikker han i gråd....

Om morgenen og formiddagen er der som regel aldrig problemer når han skal spise, men der er brysterne jo også fyldt godt op. Tror han får nok i løbet af dagen, da han sover mellem 2-3 timer og er gerne vågen 2-4 timer. Han bliver puttet til nat mellem kl 20-21 og sover gerne til kl. 5-6 om morgenen.

Så mit spørgsmål til dig er:

- Kan det være at mælken løber for langsomt? Det skal lige siges at jeg har fået menstruation, og hans sære vane begyndte 3-4 dage efter...

- Kan det være fordi han er mæt? Når han begynder at skrige, har jeg prøvet at lægge ham enten i barnevognen eller på ...

Annonce

... sofaen med dynen over. Det er som om det hjælper...

- Jeg har prøvet at vente med at lægge ham til brystet, til jeg kan se han er godt sulten. Han savler mere og bliver urolig. Så sutter han i længere tid og hviner ikke så meget under måltidet. Men han spiser så heller ikke mere end hver 4. time ca. men er det nok?

- Kan det evt. hjælpe at bruge en brystpumpe og malke ud, så jeg kan sætte lidt mere gang i produktionen?

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal prøve at give ham flaske engang imellem, for vil rigtig gerne amme, men det er samtidig også hårdt, med den kamp næsten hver gang.

Han virker ellers meget glad når han er vågen. Holder god kontakt og pludre en del. Jeg er blevet bedre til at høre forskel på hans lyde, så det hjælper mig en del. Han er begyndt at bevæge sig mere og er blevet utrolig opmærksom på alt omkring ham.

2) Har for et par dage siden lagt mærke til en lille hvid prik på gummerne i undermunden. Kan det være tegn på der er en tand på vej?

Han savler en del, og vil gerne have alt i munden. Ved det er meget normalt i den alder, men er alligevel usikker på det.

Håber du kan hjælpe...

Med venlig hilsen
Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder