Svar: Søvn og mad nok

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mona

Jeg kan ikke helt ud af dit brev vurdere, hvordan du synes din mælkemængde er og jeg kan naturligt gennem en brevkasse ikke se, hvordan din dreng dier hos dig :)

Du fortæller at du normalt tilbyder brystet to gange, at du oplever at han ofte falder hen inden han har fået mad nok og du fortæller også at du ofte oplever at han ligesom ligger og hiver i brystet og tilsidst virker lidt opgivende og sur ...

Når man skal vurdere om et barn trives med amning, så skal du lægge mærker til følgende tegn:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer hyppigt. Du har måske læst at der kan gå flere dage mellem afføringerne hos børn der ammes, men det er ikke endnu. Hvis mælken kommer godt igennem systemet vil han have afføring hyppigt, ofte dagligt eller flere gange dagligt med den alder han har. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.

Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove ...

Annonce

... igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Det er rigtig godt at du hjælper ham med at få bøvset, det er vigtigt at han kommer af med luften. Vær her opmærksom på at det at få en sut at sutte på nogle gange kan give ro i maven. Børn der ikke er så gode til at bøvse skal jo af med luften og her i form af en prut. Det vil sige at luften skal bevæge sig hele vejen igennem systemet og det kan naturligvis give lidt ekstra mavekneb. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således både luft og mælk igennem systemet uden at der kommer ekstra mælk med. Så en sut kunne måske også hjælpe jer.

Sutten skal i givet fald gives, når din dreng er ammet og mæt og har brug for hjælp til at overgive sig til søvnen og få ro i maven. Det er vigtigt at du ikke bruger sutten på det tidspunkt, hvor han skal bruge energi på at spise, han må således ikke holdes hen med en sut. Undersøgelser viser at børn der få sut spiser en gang mindre i døgnet ved brystet - det gør naturligvis ikke spor, når der er tale om børn som ellers ville spise ved brystet hele tiden, men hvis der er tale om et barn som springer måltider over, så skal man være lidt ekstra opmærksom.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til søvnbehov, så skriver du at din dreng har sovet 6-7 timer sammenlagt i løbet af dagen og det er faktisk fint. Hans samlede søvnbehov ligger på 15-16 timer og hvis han sover 6-7 timer om dagen, og sover 9 timer om natten, naturligt afbrudt af mælkeindtag - ja så får han faktisk søvn nok. Måske sover han ligefrem lidt længere nattesøvn og det er helt fint.

Når du ammer ham, så vil det være rigtig godt at du bruger forskellige ammestillinger, da han stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger ham til. Det er stadig rigtig fint, at du ammer fra begge bryster - hvis du oplever at han har diet for kort tid på det ene bryst, fordi han falder i søvn og der stadig står lidt mælk i brystet, så kan du med fordel lægger ham til samme side igen, men bruge f.eks. tvillingestilling, for at få brystet til at tømmes bedre. Derefter kan han så blive skiftet og få bøvset, pludre osv. og så kan du amme fra modsatte side inden han så skal sove.

Når du putter ham, så vil det være rigtig godt at svøbe ham og putte ham med en sut, lægge ham i liften hvor du kan svinge ham lidt, lulle ham ind i søvnen.

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker :o) Fortsat held og lykke. Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder