Søvn og mad nok

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Søvn og mad nok

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål omkring søvn. Tobias er nu 2 uger gammel, og hans søvn syntes jeg er mere urolig, og ikke så tung. Så jeg fornemmer han vågner tidligere end han burde, hvilket gør han er træt når han spiser, og dermed fornemmer jeg han ikke får nok mad inden han falder i søvn igen, og dermed vågner hurtigt.

I dag har været helt ret slem.
Natten var ok, vi stod op omkring kl. 7.30, og han fik mad. Jeg plejer altid at skifte ham midt i maden (når han er faldet hen) for at vække ham/holde ham vågen, ellers får han slet ikke nok at spise. Det gjorde jeg også i morges. Jeg lagde han til efter han havde fået en ren ble, men så var han ikke træt mere, og vi hyggede og sludrede. Da han blev træt efter en lille time, tilbød jeg ham noget mere mad at falde i søvn på, han spise meget lidt, og fald hen i mine arme, men kun i 20 minutter. Så var han vågen igen.

Senere kom hans far og trillede en tur med ham, fordi han var godt tvær og ikke ville spise, (jeg tror det er fordi jeg endnu ikke er helt skarp til at få lagt han ordentligt til med det samme, så når han er træt og sulten mister han hurtigt tålmodigheden, og bliver i stedet meget vred, og så vil han slet ikke spise), her sov han kun 30 minutter, så havde vi ellers en sur lille mand. Så jeg mistænker han var både træt og sulten, men intet hjalp.

Vi fik ham endelig til at sove kl. 12.00 og han vågnede igen kl. 14.30. Så fik han mad, blev skiftet og fik mere mad, og showet startede igen, kl. 16.45 fald han så hen og fik lov at ligge i mine arme, med hovedet begravet i et bryst i 5 kvarter inden vi lagde ham i liften, hvor han så har sovet små uroligt siden, har klynket lidt, eller bare åbnet øjnene kort for så at falde hen igen. Han sover i skrivende stund stadig (kl. er ca. 19), men jeg har regnet på det og siden 7.30 i morges har han ikke sovet mere end 6 - 7 timer, og det er jo ikke nok for sådan en lille mand.

Som lidt ekstra information, kan ...

Annonce

... jeg fortælle at grunden til jeg tror han mister tålmodigheden med mig når vi ammer, er at han virre helt vildt med hovedet når han prøver at få ordentligt fat i brystet, og til sidst opgiver, jeg kan så forsøge det andet bryst, og her tager han så som regel fat, og spiser lidt, men så trækker han sig, som om han lige har brug for vejret, noget gange vælger jeg at forsøge at bøvse ham i de situationer, men om han er bøvset eller ej, oplever jeg på et tidspunkt den samme virren med hovedet ved det bryst også.

Til sidst tager jeg ham helt væk, for i tilfælde af han er mæt, vil jeg jo ikke sidde og proppe brystet i munden på ham hvis han ikke har lyst. Jeg tager ham op i armen, og hvis han kigger på mig, sludre vi lidt, men når han kigger væk, så er jeg stille, og bare holder ham tæt og vugger ham. Nogen gange lukker han øjnene lidt, men åbner dem så igen på vid gab, andre gange ligger han bare og stirre med stor øjne på alt og ingenting, og det kan han så gøre længe, men på et tidspunkt bliver han tvær, og jeg prøver at ligge ham til så han kan få en påfyldning inden han skal sove, nogen gange spiser han, men er fortsat lysvågen, andre gange vil han ikke.

Men resultatet er det samme, på et tidspunkt kammer det over for ham, og han bliver rigtig vred og ked af det, og så har vi kampen, med at få ham til at falde til ro, og gerne i søvn. Den kamp indeholder mange sjove ideer, vi forsøger med mad, en tur på skulderen, ligge på maven på fars brystkasse, ligge på maven på armen, vuggen i armen med ordene ”så så” gentaget monotomt i en dyb rolig stemme, en tur i barnevogne, et mørkere rum, hvor det ovenstående også forsøges. Det er meget forskelligt hvad der virker på ham, så jeg tror han går ud af ren udmattelse. Men i sidste ende er det jo synd for ham, og lidt hårdt for os.

Har du et godt råd til hvordan jeg bedre kan få fodret ham af, og få ham til at sove, så vi kan få en ordentlig rytme.

Med venlig hilsen

Mona

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor