Svar: Ammestop, hvorfor?
23. juli 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Du behøver ikke stoppe amning bare fordi din datter bliver et år. Det er ikke hendes alder, som skal sætte grænsen for hvornår du skal stoppe og du må meget gerne fortsætte med at amme, du kan amme hende til hun er 2 år eller mere - det afhænger fuldstændig af hvad du og hun har lyst til. Der er altså absolut ingen der siger at amning skal stoppe ved 1 års alderen!
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer sit barn fuldt ud til 6 måneders alderen og delvist til 12 måneders alderen eller så længe både mor og barn har det godt med det. WHO anbefaler at man ammer til barnet er 2 år og nævner at langtidsamning forebygger brystcancer.
Der hvor amning kan give problemer er, hvis barnet dier så hyppigt eller så meget hos sin mor, at barnet ikke indtager mad og væske nok ud over brystmælk. Der er altid en risiko for at børn der indtager store mængder mælk kommer ud af trivsel, fordi mælken tager pladsen op for mere sufficient kost. Hos jer lyder det dog ikke som noget problem?
Det kan også spille ind, hvis man er nødt til at indtage medicin som går i mælken og jeg ved at du får antidepressiv behandling og det kan være derfor du er blevet rådet til at stoppe amning nu. Det skal du naturligvis tale med jeres læge om, hvis lægen mener du ikke må amme, når du tager din medicin, så er du nødt til at stoppe amning. Medicinen er vigtigst her!
Du fortæller at du ammer din datter om aftenen inden hun skal sove, og hun lægger sig herefter roligt til at sove. Hun er således ikke afhængig af brystet for at kunne falde i søvn, men det hjælper hende til at finde roen og det er hyggeligt og rart for jer begge. Det lyder ikke som om at din datter har problemer med at indtage mad og drikke i løbet af dagen og det lyder ikke som om at du ammer hende ud over amningen om aftenen. Måske en enkelt gang mere en gang imellem, men det er også okay.
Så hvis din datter kun bliver ammet den ene gang om aftenen og i øvrigt trives og har det godt, og amningen ikke påvirker din medicinske behandling, så synes jeg du roligt kan blive ved med at amme et stykke tid endnu :) Hvis du kan amme din datter den ene gang om aftenen, bagefter tage din medicin og så ikke amme før næste aften igen, så skulle der umiddelbart ikke være problemer i at du ammer, men prøv at tale med din læge omkring det.
Når det er tid at amningen skal stoppes, så vil det være rigtig godt at far tager over og tilbyder lidt mælk af kop i stedet sammen med godnathistorien, stille og roligt kan du så sagtens overtage dette ritual, være den er læser historie og putter - far og mor kan skiftes som det nu passer bedst.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske