Svar: Ammestop, hvorfor?

23. juli 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Du behøver ikke stoppe amning bare fordi din datter bliver et år. Det er ikke hendes alder, som skal sætte grænsen for hvornår du skal stoppe og du må meget gerne fortsætte med at amme, du kan amme hende til hun er 2 år eller mere - det afhænger fuldstændig af hvad du og hun har lyst til. Der er altså absolut ingen der siger at amning skal stoppe ved 1 års alderen!

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer sit barn fuldt ud til 6 måneders alderen og delvist til 12 måneders alderen eller så længe både mor og barn har det godt med det. WHO anbefaler at man ammer til barnet er 2 år og nævner at langtidsamning forebygger brystcancer.

Der hvor amning kan give problemer er, hvis barnet dier så hyppigt eller så meget hos sin mor, at barnet ikke indtager mad og væske nok ud over brystmælk. Der er altid en risiko for at børn der indtager store mængder mælk kommer ud af trivsel, fordi mælken tager pladsen op for mere sufficient kost. Hos jer lyder det dog ikke som noget problem?

Det kan også spille ind, hvis man er nødt til at indtage medicin som går i mælken og jeg ved at du får antidepressiv behandling og det kan være derfor du er blevet rådet til at stoppe amning nu. Det skal du naturligvis tale med jeres læge om, hvis lægen mener du ikke må amme, når du tager din medicin, så er du nødt til at stoppe amning. ...

Annonce

... Medicinen er vigtigst her!

Du fortæller at du ammer din datter om aftenen inden hun skal sove, og hun lægger sig herefter roligt til at sove. Hun er således ikke afhængig af brystet for at kunne falde i søvn, men det hjælper hende til at finde roen og det er hyggeligt og rart for jer begge. Det lyder ikke som om at din datter har problemer med at indtage mad og drikke i løbet af dagen og det lyder ikke som om at du ammer hende ud over amningen om aftenen. Måske en enkelt gang mere en gang imellem, men det er også okay.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så hvis din datter kun bliver ammet den ene gang om aftenen og i øvrigt trives og har det godt, og amningen ikke påvirker din medicinske behandling, så synes jeg du roligt kan blive ved med at amme et stykke tid endnu :) Hvis du kan amme din datter den ene gang om aftenen, bagefter tage din medicin og så ikke amme før næste aften igen, så skulle der umiddelbart ikke være problemer i at du ammer, men prøv at tale med din læge omkring det.

Når det er tid at amningen skal stoppes, så vil det være rigtig godt at far tager over og tilbyder lidt mælk af kop i stedet sammen med godnathistorien, stille og roligt kan du så sagtens overtage dette ritual, være den er læser historie og putter - far og mor kan skiftes som det nu passer bedst.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder