Svar: Svamp - 4 mdr.
29. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Tanja
Din datter kan godt efter amning, have hvide pletter på tungen, som er mælkerester. Men hvis hun har pletter på tungen, ganen, på indersiden af kinderne eller på gummerne og de ikke er der i forbindelse med måltidet, men også når hun f.eks. vågner fra en lur og det er længere tid siden hun har spist - så er der sandsynligvis ikke tale om mælkerester men om svamp.
Du kan i første omgang forsøge at vaske hendes mund og dine bryster med danskvand. Det har en pH som svampen ikke er glad for og du kan måske være heldig at tage det i opløbet. Tag en stofble eller en lille skumklud eller køb en 'mundplejepind' på apoteket. Kluden kan du sætte om din finger, dyppe i danskvand og køre rundt i munden på hende. Mundplejepinden ligner en slikkepind, det er en pind med skumgummi-dut som bruges til mundhygiejne og man dypper dem i danskvand og renser hendes mund med den.
Du skal på samme måde vaske dine brystvorter med danskvand, gerne ved hver amning. Måske kan du være heldig at tage det i opløbet, det er et forsøg værd. Ellers har du ret i at svamp skal behandles med medicin og I skal begge behandles. Man skal behandle på symptomerne også selvom man ikke umiddelbart kan se nogen svampeinfektion. I bør begge blive behandlet med brentangel. Gel kan smøres både på brystet og i din datters mund.
Derudover er det vigtigt at følge disse råd:
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
Der er diskussion omkring hvorvidt det er godt at bruge indlæg i BH'en eller ej. Nogen siger at uld hjælper, andre at det er bedre at bruge engangs ammeindlæg og så skifte dem ud ved hver amning. Det kan være en god idé at komme lidt Brentangel på ammeindlægget, da det jo har en medicinsk virkning, samtidig med at det hindrer ammeindlægget i at hænge fast på din brystvorte. Når du fjerne ammeindlægget, kan du også forsøge at få det til at slippe brystet ved at bruge lidt vand. Hvis ammeindlægget hænger i din brystvorte, så river det de nydannede hudceller af og så heler brystet ikke.
Det anbefales at du forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Det anbefales også at spise groft brød og undgå hvidt brød i den periode, hvor du behandler for svamp. Det vil derimod være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk, da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Hvis du bruger suttebrik, sutter, flasker, flaskesut, brystpumpe-udstyr osv. så er det vigtigt at dette bliver kogt. Det er ikke nok at skolde det, det skal faktisk koges i 10 minutter for at du kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Derudover vil det ofte være sådan, at når barnet har svamp i munden, så har de det ofte også i numsen. Hvis din datter er rød i numsen, så skal du derfor også behandle hende mod svamp der. Du skal derfor tale med lægen om at få lidt brentancreme til brug i bleområdet (det er ikke det samme, som man bruger til brystet og munden).
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke med hende - rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske