Svar: Amning om aftenen

26. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Randi

Tillykke med den lille dreng :o)

Det lyder bestemt ikke som om at din dreng mangler mad. En vægtøgning på ca 400g om ugen er superflot og rigtig dejligt at amningen kører så godt, efter jeres lidt hårde start på livet :o)

Jeg tænker som både du og din læge, at din dreng er blevet lidt doven ved brystet og at der, især fordi han ikke er ældre end 5 uger, er en risiko for at han foretrækker flasken fremfor brystet, hvis du bliver ved med at give ham den ... Modsat, så kører amningen også på andre tidspunkter så fint og tilsyneladende helt uden problemer, og så længe du starter med at lægge til brystet og først derefter supplerer med en flaske og så længe det kun er en enkelt gang om aftenen og måske ikke engang dagligt - ja så er risikoen for at det ødelægger amningen også minimal - men det er en risiko, som man skal være bevidst om.

Hvis du har det rigtig godt med amningen og gerne vil amme så længe som muligt, så er det vigtigt at du overvejer meget, hvor tit og hvor meget flaske du giver. Modsat, hvis du tænker at det vil være rigtig godt, hvis din dreng om et par måneder kan passes af far eller en anden i nogle timer - ja så kan en enkelt flaske en gang imellem være en rigtig god idé, så han ligesom fortsat kan finde ud af teknikken. Det er nemlig meget forskelligt at spise af en flaske og af et bryst.

Alternativet til en flaske kan være at du ...

Annonce

... starter med at stimulere dit bryst lidt og få mælken til at løbe inden du lægger ham til. Du kan også snyde ham ved at vende ham modsat, sådan at du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling, når han så slipper og stadig ikke er færdig med at spise, så vender du ham rundt og lægger ham til brystet igen men i tvillingestilling. Det kan gøre at han tror at han er lagt til modsatte bryst og derfor tager fat igen.

Du kan også have en 5ml sprøjte ved brystet og så dryppe lidt mælk i mundvigende på ham, når han slipper og ikke rigtig vil tage fat. Det at han kan mærke at mælken drypper til ham let, skulle gerne få ham til at tage fat igen og die videre.

Man kan også få en syntocinosspray, som du kan tage et pust i hvert næsebor af lige inden amning. Den fremmer nedløbsrefleksen og får mælken til at løbe hurtigere til barnet. Man må dog ikke tage dette, hvis man har tendens til depression og den er lægeordineret.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og er der så ingen af disse ting der virker, så synes jeg det er okay, at du en gang imellem supplerer med en flaske, får ro på og atter ammer nat og dagen efter. Men vær opmærksom på mængden af mme du giver og pas på det ikke tager overhånd, hvis du gerne vil fortsætte amning - jo mere flaske, jo større risiko for at han fravælger brystet.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder