Brev:
Falde i søvn på en rar måde
27. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Falde i søvn på en rar måde
Kære Helen.
Nu vender vi tilbage.
Vores lille pige, der nu er de 5 måneder, og 4 uger for tidlig født, har et hysteri uden lige når hun skal puttes til natten.
Vi har gjort meget ud af, at hun skal lære at sove selv, da min ældste datter sov i min seng til hun var tretten år gammel - den fejl gør man ikke 2 gange!!!
Det har været en turbulent tid for vores lille pige, der kom 4 uger før tid, ved kejsersnit, 3 uger på Neonantal, mavesyre refluks - og dertil kunne hun ikke finde ro overhovdet, og sov stort set aldrig.
Hun lå og spjættede med arme og ben når hun skulle sove, og når hun faldt hen og kroppen gav et spjæt, vågnede hun med voldsom gråd.
Sådan kørte det i 4 måneder.
Men for en måned siden, lærte vi hende at falde i søvn i barnevognen - det tog mange dage, og mange timer - men en dag faldt hun i den dybe søvn og jeg skal love dig for, at hun NØD det - hun sov og sov og sov, som om hun blev betalt for det :)
Hver dag var en fryd, jeg lagde hende når hun skulle sove, jeg gik, og hun sov.
For første gang i mange måneder kunne jeg sige.."Jeg elsker mit liv"... For det har været SÅ hårdt for os, med et barn der stort set aldrig sov, fordi hun ikke kunne finde roen....!!
Da hun var tryg ved det, besluttede vi at hun skulle op i sin seng og sove. Det gik også fint - et stykke tid.
Nu er det slet ikke unormalt for os, at hun skriger 1 times tid før hun falder i søvn. Hun vrider og drejer sig, er ILD rød i hovedet af raseri. Så gir hun op, og falder hen.
Det er primært min mand der putter hende om aftenen, da jeg, som så mange andre mødre, har svært ved at hun er så ked af det, og måske er tilbøjelig til at tage hende op.
Han sidder hos hende, holder hendes hånd, synger for hende, og bliver ved og ved med at putte hende og sige.."så så, nu skal du sove...". Han har en tålmodighed uden lige, den mand.
Men jeg kan godt mærke på ham, at han snart er ved at give op, han vil så gerne have at dette skal fungerer, men han føler sig magtesløs, fordi hun er så ked af det.
Vi ønsker hun skal falde i søvn på en rar måde, og ikke være så ked af det....
Men når hun endelig er faldet i søvn, sover hun igennem - medmindre hun har en urolig nat, så skal hun have sutten nogle gange.
Hun vågner typsik mellem 04.00 og 06.00 om morgenen og er klar til mad, leg og glæde :)
Inden putte tid, som er mellem 20.00 og 21.00, får hun flaske, bliver skiftet, får massage og vi snakker, synger og alt der er med til at falde ned - dvs. ingen ridde-ranke, eller voldsom leg - vi forsøger at geare ned.
Hun får majs- eller hirsegrød hver formiddag, og igen en lille portioen omkring klokken 16.00-17.00.
Hun har ingen fast rytme i dagtimerne, hun spiser, leger og sover som dagen nu kommer.
Jeg er ikke i tvivl om, hvornår hun er træt - hun får røde øjne, og klør sig i øjne og øre. Meget tydelige tegn.
Har du en idé til, hvad vi kan ændre eller gøre bedre?
Kærlig hilsen
Thine