Falde i søvn på en rar måde

27. juni 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Falde i søvn på en rar måde

Kære Helen.

Nu vender vi tilbage.
Vores lille pige, der nu er de 5 måneder, og 4 uger for tidlig født, har et hysteri uden lige når hun skal puttes til natten.
Vi har gjort meget ud af, at hun skal lære at sove selv, da min ældste datter sov i min seng til hun var tretten år gammel - den fejl gør man ikke 2 gange!!!

Det har været en turbulent tid for vores lille pige, der kom 4 uger før tid, ved kejsersnit, 3 uger på Neonantal, mavesyre refluks - og dertil kunne hun ikke finde ro overhovdet, og sov stort set aldrig.
Hun lå og spjættede med arme og ben når hun skulle sove, og når hun faldt hen og kroppen gav et spjæt, vågnede hun med voldsom gråd.
Sådan kørte det i 4 måneder.

Men for en måned siden, lærte vi hende at falde i søvn i barnevognen - det tog mange dage, og mange timer - men en dag faldt hun i den dybe søvn og jeg skal love dig for, at hun NØD det - hun sov og sov og sov, som om hun blev betalt for det :)
Hver dag var en fryd, jeg lagde hende når hun skulle sove, jeg gik, og hun sov.

For første gang i mange måneder kunne jeg sige.."Jeg elsker mit liv"... For det har været SÅ hårdt for os, med et barn der stort set aldrig sov, fordi hun ikke kunne finde roen....!!
Da hun var tryg ved det, besluttede vi at hun skulle op i sin seng og sove. Det gik også fint - et stykke tid.

Nu er det slet ikke unormalt for os, at hun skriger 1 times tid før hun falder i søvn. Hun vrider og drejer sig, er ILD rød i hovedet af ...

Annonce

... raseri. Så gir hun op, og falder hen.
Det er primært min mand der putter hende om aftenen, da jeg, som så mange andre mødre, har svært ved at hun er så ked af det, og måske er tilbøjelig til at tage hende op.

Han sidder hos hende, holder hendes hånd, synger for hende, og bliver ved og ved med at putte hende og sige.."så så, nu skal du sove...". Han har en tålmodighed uden lige, den mand.
Men jeg kan godt mærke på ham, at han snart er ved at give op, han vil så gerne have at dette skal fungerer, men han føler sig magtesløs, fordi hun er så ked af det.

Vi ønsker hun skal falde i søvn på en rar måde, og ikke være så ked af det....
Men når hun endelig er faldet i søvn, sover hun igennem - medmindre hun har en urolig nat, så skal hun have sutten nogle gange.
Hun vågner typsik mellem 04.00 og 06.00 om morgenen og er klar til mad, leg og glæde :)

Inden putte tid, som er mellem 20.00 og 21.00, får hun flaske, bliver skiftet, får massage og vi snakker, synger og alt der er med til at falde ned - dvs. ingen ridde-ranke, eller voldsom leg - vi forsøger at geare ned.
Hun får majs- eller hirsegrød hver formiddag, og igen en lille portioen omkring klokken 16.00-17.00.
Hun har ingen fast rytme i dagtimerne, hun spiser, leger og sover som dagen nu kommer.

Jeg er ikke i tvivl om, hvornår hun er træt - hun får røde øjne, og klør sig i øjne og øre. Meget tydelige tegn.

Har du en idé til, hvad vi kan ændre eller gøre bedre?

Kærlig hilsen
Thine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39