Svar: Ammestop og mælk i brystet

26. juni 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ann

Det lyder som om at du har rigtig meget mælk stående i brystet og hvis dit bryst er ømt og mælken tydeligt presser sig på, så er det vigtigt at du får det ud. Det kan i værste fald give dig en brystbetændelse.

Du kan malke ud med hænderne eller du kan lade din datter spise hos dig en ekstra gang, du kan naturligvis også malke ud med en brystpumpe. Når du tømmer brystet, så læg mærke til hvordan mælken løber, så længe den kommer let ud uden store problemer, så er det fint, så lad det løbe. Når nedløbsrefleksen begynder at virke mere træg og mælken ikke flyder frit, så stop udmalkning.

Det er altid bedst at stoppe amning med ammenedtrapning, hvor man fjerner et måltid af gangen og erstatter med flaske. Efter et par uger vil amningen være udfaset og mælkeproduktionen vil normalt falde i et tempo, som ikke generer mor :o) Hvis ammestoppet går lidt for hurtigt, så kan man opleve ubehag i brysterne, fordi de er meget mælkefyldte og her må man så malke ud - ikke så meget at produktionen holdes ved lige, men stadig nok til at fjerne ubehaget.

Det kan være en god idé at malke ud i et varmt bad, hvor mælken løber lettere, så du kan prøve om du kan fjerne spændingen og få toppen af mælken ud under bruseren - hvor meget udmalkning der er nødvendigt, afhænger af hvor meget ...

Annonce

... mælk der står i brystet på dig.

Din datter er 6 måneder nu og du skriver at du er gået over til at give flaske 3 gange dagligt ... Problemet er måske opstået her, for mælk 3 gange dagligt er for lidt til en pige på 6 måneder og du har sandsynligvis ammet 6 gange dagligt. Derfor lyder det hos jer som om at udtrapningen er sket for hurtigt og din krop har ikke kunne reducere sin mælkemængde på den tid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis din datter er interesseret i at tage fat og amme hos dig, så kunne en god løsning hos jer altså være at du lagde hende til og lod hende tømme brystet. Hun har sandsynligvis brug for den ekstra mælk og du har brug for at få den ud. Hvis hun ikke er interesseret i at spise hos dig, så må du malke ud - enten med hænderne eller med brystpumpe, men være opmærksom på at din datter højst sandsynligt har brug for mere end 3 flasker mælk dagligt under alle omstændigheder (jvf. tidligere plan jeg har sendt dig :o).

Jo længere tid der går mellem amningerne, jo mindre mælk vil du producere, jo mindre mælk du producerer, jo mindre spænding og ubehag vil du føle i brystet og jo mindre vil du skulle malke ud. På den måde vil amningen stille og roligt blive trappet ned og mælkedannelsen stoppe.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og ha en rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder