Svar: Ammestop og mælk i brystet
26. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Ann
Det lyder som om at du har rigtig meget mælk stående i brystet og hvis dit bryst er ømt og mælken tydeligt presser sig på, så er det vigtigt at du får det ud. Det kan i værste fald give dig en brystbetændelse.
Du kan malke ud med hænderne eller du kan lade din datter spise hos dig en ekstra gang, du kan naturligvis også malke ud med en brystpumpe. Når du tømmer brystet, så læg mærke til hvordan mælken løber, så længe den kommer let ud uden store problemer, så er det fint, så lad det løbe. Når nedløbsrefleksen begynder at virke mere træg og mælken ikke flyder frit, så stop udmalkning.
Det er altid bedst at stoppe amning med ammenedtrapning, hvor man fjerner et måltid af gangen og erstatter med flaske. Efter et par uger vil amningen være udfaset og mælkeproduktionen vil normalt falde i et tempo, som ikke generer mor :o) Hvis ammestoppet går lidt for hurtigt, så kan man opleve ubehag i brysterne, fordi de er meget mælkefyldte og her må man så malke ud - ikke så meget at produktionen holdes ved lige, men stadig nok til at fjerne ubehaget.
Det kan være en god idé at malke ud i et varmt bad, hvor mælken løber lettere, så du kan prøve om du kan fjerne spændingen og få toppen af mælken ud under bruseren - hvor meget udmalkning der er nødvendigt, afhænger af hvor meget mælk der står i brystet på dig.
Din datter er 6 måneder nu og du skriver at du er gået over til at give flaske 3 gange dagligt ... Problemet er måske opstået her, for mælk 3 gange dagligt er for lidt til en pige på 6 måneder og du har sandsynligvis ammet 6 gange dagligt. Derfor lyder det hos jer som om at udtrapningen er sket for hurtigt og din krop har ikke kunne reducere sin mælkemængde på den tid.
Hvis din datter er interesseret i at tage fat og amme hos dig, så kunne en god løsning hos jer altså være at du lagde hende til og lod hende tømme brystet. Hun har sandsynligvis brug for den ekstra mælk og du har brug for at få den ud. Hvis hun ikke er interesseret i at spise hos dig, så må du malke ud - enten med hænderne eller med brystpumpe, men være opmærksom på at din datter højst sandsynligt har brug for mere end 3 flasker mælk dagligt under alle omstændigheder (jvf. tidligere plan jeg har sendt dig :o).
Jo længere tid der går mellem amningerne, jo mindre mælk vil du producere, jo mindre mælk du producerer, jo mindre spænding og ubehag vil du føle i brystet og jo mindre vil du skulle malke ud. På den måde vil amningen stille og roligt blive trappet ned og mælkedannelsen stoppe.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og ha en rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske