Svar: Amning og nupo

18. juni 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Clara's mor

Da din datter er over 12 måneder nu, så er det som udgangspunkt ikke noget i vejen for at du går på kur, selvom du ammer. Det anbefales normalt at man ikke går på pulverkur eller på meget streng diæt under ammeperiode, fordi et stort vægttab kan influere på både mælkens mængde og kvalitet - men med den alder din datter har betyder det jo mindre, da hun jo fint kan blive ernæret uden at få bryst ...

Derfor tænker jeg, at der umiddelbart ikke kan ske noget ved at du går igang med en kostomlægning, som evt. indbefatter et par glas nupodrik dagligt som supplement til den sundere og mere slankende mad. Og så naturligvis motion - kostomlægning alene gør det sjældent.

Din mælk kan godt risikere at ændre smag og du skal forberede dig på at din datter derfor godt kan begynde selv at fravælge brystet, fordi mælken smager anderledes end hun er vant til. Du skal altså være forberedt på at det kan betyde et ammestop, at du nu vælger at gå på kur. Men igen - ...

Annonce

... da din datter er 12 måneder gammel, så behøver hun ernæringsmæssigt ikke længere brystet og det er så den pris kuren evt. har ...

Jeg tænker også at i forhold til din datters væskebehov, så må hun vel begynde at drikke når hun føler tørst? Hendes væskebehov er stort og to amninger dagligt kan næppe dække det hele, så et eller andet må hun få andre stedet fra? Det er naturligvis problematisk hvis hun slet ikke drikker af kop, men igen - man må gå ud fra at hun har en naturlig evne til at drikke, hvis hun føler tørst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun ikke vil drikke af almindelig kop, så prøv med ½ liters kildevandsflaske med eller uden tut - det virker nogle gange rigtig godt. Du kan også give hende en lille smule med et sugerør, hvis det er mere spændende og du kan lære hende det - eller du kan forsøge med et lille dukkestel, det kan nogle gange være sjovere at drikke af en dukke kop og lidt er bedre end ingenting :o)

Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge ovenstående lidt videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke