Svar: Amning og nupo
18. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Clara's mor
Da din datter er over 12 måneder nu, så er det som udgangspunkt ikke noget i vejen for at du går på kur, selvom du ammer. Det anbefales normalt at man ikke går på pulverkur eller på meget streng diæt under ammeperiode, fordi et stort vægttab kan influere på både mælkens mængde og kvalitet - men med den alder din datter har betyder det jo mindre, da hun jo fint kan blive ernæret uden at få bryst ...
Derfor tænker jeg, at der umiddelbart ikke kan ske noget ved at du går igang med en kostomlægning, som evt. indbefatter et par glas nupodrik dagligt som supplement til den sundere og mere slankende mad. Og så naturligvis motion - kostomlægning alene gør det sjældent.
Din mælk kan godt risikere at ændre smag og du skal forberede dig på at din datter derfor godt kan begynde selv at fravælge brystet, fordi mælken smager anderledes end hun er vant til. Du skal altså være forberedt på at det kan betyde et ammestop, at du nu vælger at gå på kur. Men igen - da din datter er 12 måneder gammel, så behøver hun ernæringsmæssigt ikke længere brystet og det er så den pris kuren evt. har ...
Jeg tænker også at i forhold til din datters væskebehov, så må hun vel begynde at drikke når hun føler tørst? Hendes væskebehov er stort og to amninger dagligt kan næppe dække det hele, så et eller andet må hun få andre stedet fra? Det er naturligvis problematisk hvis hun slet ikke drikker af kop, men igen - man må gå ud fra at hun har en naturlig evne til at drikke, hvis hun føler tørst.
Hvis hun ikke vil drikke af almindelig kop, så prøv med ½ liters kildevandsflaske med eller uden tut - det virker nogle gange rigtig godt. Du kan også give hende en lille smule med et sugerør, hvis det er mere spændende og du kan lære hende det - eller du kan forsøge med et lille dukkestel, det kan nogle gange være sjovere at drikke af en dukke kop og lidt er bedre end ingenting :o)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge ovenstående lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske