Svar: Urolig søvn og hyppig amning

16. juni 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med den lille pige :o) Det lyder som om at du har masser af mælk og som om at din datter stortrives og får hvad hun har behov for. Det er rigtig dejligt.

Det lyder dog også som om at den store mængde mad hun får, nogle gange giver hende lidt uro i maven, hvorfor det er rigtig godt og helt okay, at du nogle gange ikke ammer hende igen, men i stedet tilbyder hende en sut og putter hende til lur. Hvis der kun er gået en time fra sidste amning, som du beskriver der ofte gør, så er det helt fint, at gøre det på denne måde.

Du kan også overveje om du nogle gange skulle starte med at skifte hende, når hun vågner af en lur, pludre lidt osv. og så først tilbyde hende brystet inden du vil putte hende til lur igen. Det kan også være en måde at få forlænget intervallet mellem amningerne på og dermed få givet hende lidt mere ro i maven.

Jeg kan godt forstå at du trænger til ro og sammenhængende søvn og det ville også være rigtig dejligt hvis hun kunne sove 3-4 timer sammenlagt. Du må her prøve at vurdere hvorfor hun vågner så tit, det lyder ikke som om at det er mælkebehov, snarere uro i maven i forbindelse med at hun netop har spist. Det vil ofte være sådan at mælkemængden er lidt mindre om aftenen og mere koncentreret, hvorfor barnet ofte vil spise små hyppige måltider om aftenen. Det kan føles som om at barnet hænger i brystet mere eller mindre hele tiden. De små mængder koncentreret mælk giver en rigtig god bund og ro i maven og gør så, at barnet først på natten kan tage et lidt længere søvnstræk. Så vær også opmærksom på at din datter måske skal have mere hyppig mad om aftenen mod at du så kan få bare et par timers sammenhængende nattesøvn.

Det kan også have ...

Annonce

... betydning at hun ligger tæt op af dig, hun kan dufte din mælk og da hun stadig er så lille at hun ikke kender fornemmelsen af at være mæt eller sulten, så kan hun godt tro at hun skal spise hele tiden, hvis hun sover tæt på dig. Derfor kan det være en god idé at du ammer hende og hjælper hende med at tage godt fra og derefter putter hende i liften. Det kan også være en idé at far tager lidt over om natten, tilbyder en sut og prøver at lulle hende til ro. Han forbindes ikke med amning og dufter ikke af mælk og derfor vil hun måske bedre kunne falde til ro, når han forsøger sig.

Og ellers har du ret i at hun jo stadig er meget spæd og mælken skal lige tilpasse sig hendes behov, hendes mave- og tarmsystem skal vendes til mælk og ikke kun fostervand og det kan godt give lidt mavekneb i sig selv de første uger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle kvinder oplever ekstra uro hos barnet, hvis de indtager bestemte fødevarer. Der er så vidt jeg ved ikke videnskabeligt bevis for dette, men det kan da være værd at medtænke om du i løbet af eftermiddagen og aftenen indtager noget, der kan gå i mælken og gøre din datter mere urolig … Kaffe, chokolade, kål af forskellige slags – det er nogle af de ting som mødre nogle gange oplever påvirker. Ammete som jo ellers skulle være så godt, kan også nogle gange give urolige børn simpelthen på grund af nogle af de urter som er i .. så overvej hvad du spiser og drikker. Du må i princippet spise og drikke som du gjorde i graviditeten, men lidt med måde – du behøver f.eks. ikke kværne en hel plade marabou, men kan nøjes med et par stykker og se om det gør en forskel (bare et eksempel) :o)

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.