Svar: Urolig søvn og hyppig amning
16. juni 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige :o) Det lyder som om at du har masser af mælk og som om at din datter stortrives og får hvad hun har behov for. Det er rigtig dejligt.
Det lyder dog også som om at den store mængde mad hun får, nogle gange giver hende lidt uro i maven, hvorfor det er rigtig godt og helt okay, at du nogle gange ikke ammer hende igen, men i stedet tilbyder hende en sut og putter hende til lur. Hvis der kun er gået en time fra sidste amning, som du beskriver der ofte gør, så er det helt fint, at gøre det på denne måde.
Du kan også overveje om du nogle gange skulle starte med at skifte hende, når hun vågner af en lur, pludre lidt osv. og så først tilbyde hende brystet inden du vil putte hende til lur igen. Det kan også være en måde at få forlænget intervallet mellem amningerne på og dermed få givet hende lidt mere ro i maven.
Jeg kan godt forstå at du trænger til ro og sammenhængende søvn og det ville også være rigtig dejligt hvis hun kunne sove 3-4 timer sammenlagt. Du må her prøve at vurdere hvorfor hun vågner så tit, det lyder ikke som om at det er mælkebehov, snarere uro i maven i forbindelse med at hun netop har spist. Det vil ofte være sådan at mælkemængden er lidt mindre om aftenen og mere koncentreret, hvorfor barnet ofte vil spise små hyppige måltider om aftenen. Det kan føles som om at barnet hænger i brystet mere eller mindre hele tiden. De små mængder koncentreret mælk giver en rigtig god bund og ro i maven og gør så, at barnet først på natten kan tage et lidt længere søvnstræk. Så vær også opmærksom på at din datter måske skal have mere hyppig mad om aftenen mod at du så kan få bare et par timers sammenhængende nattesøvn.
Det kan også have betydning at hun ligger tæt op af dig, hun kan dufte din mælk og da hun stadig er så lille at hun ikke kender fornemmelsen af at være mæt eller sulten, så kan hun godt tro at hun skal spise hele tiden, hvis hun sover tæt på dig. Derfor kan det være en god idé at du ammer hende og hjælper hende med at tage godt fra og derefter putter hende i liften. Det kan også være en idé at far tager lidt over om natten, tilbyder en sut og prøver at lulle hende til ro. Han forbindes ikke med amning og dufter ikke af mælk og derfor vil hun måske bedre kunne falde til ro, når han forsøger sig.
Og ellers har du ret i at hun jo stadig er meget spæd og mælken skal lige tilpasse sig hendes behov, hendes mave- og tarmsystem skal vendes til mælk og ikke kun fostervand og det kan godt give lidt mavekneb i sig selv de første uger.
Nogle kvinder oplever ekstra uro hos barnet, hvis de indtager bestemte fødevarer. Der er så vidt jeg ved ikke videnskabeligt bevis for dette, men det kan da være værd at medtænke om du i løbet af eftermiddagen og aftenen indtager noget, der kan gå i mælken og gøre din datter mere urolig … Kaffe, chokolade, kål af forskellige slags – det er nogle af de ting som mødre nogle gange oplever påvirker. Ammete som jo ellers skulle være så godt, kan også nogle gange give urolige børn simpelthen på grund af nogle af de urter som er i .. så overvej hvad du spiser og drikker. Du må i princippet spise og drikke som du gjorde i graviditeten, men lidt med måde – du behøver f.eks. ikke kværne en hel plade marabou, men kan nøjes med et par stykker og se om det gør en forskel (bare et eksempel) :o)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske