Brev:
Urolig søvn og hyppig amning
16. juni 2009
Alder:
0 mdr.
Urolig søvn og hyppig amning
Hej Helen
Jeg blev for knap 3 uger siden mor til mit andet barn en lille pige.
Hun spiser godt og sundhedsplejersken mente at hun måske overspiste en smule. havde taget 300g på på 3 dage. Hun sover rimeligt om dagen(ca 2 -3 timer ad gangen) er dog begyndt at blive lidt urolig i hendes søvn - må flere gange ud til hende give sut og køre lidt med barnevognen så hun kan få en nogenlunde sammenhængende lur)
Når hun er vågen ammer jeg hende og tilbyder samme bryst indtil hun virker mæt. Derefter skifter jeg hende og synger - snakker osv. Hun er en nem pige at få kontakt med og hun nyder åbenlyst vores snakke. Ca 1 time er hun vågen og så bliver hun urolig/træt hvorefter hun puttes evt. ammes igen(er blevet i tvivl om hun skal have mad igen da hun nogle gange virker mere urolig derefter med gylp og prutten er bange for at hun får for meget mad...nogle gange får hun derfor kun hendes sut)Jeg putter hende i barnevognen og hun falder oftest i søvn.
Sidst på aftenen og natten begynder hun at sove mindre og er svær at putte. Jeg forsøger om natten kun at amme og skifte og ikke noget leg. Hun vågner ca med 1.5 times interval om natten og nogle gange kan jeg få hende til at sove igen med det samme efter endt amning - andre gange ligger hun og presser og græder i et stykke tid før hun overgiver sig. Jeg lader hende tit sove i vores seng og nogle gange kan jeg ligge hende i vuggen ved siden af mig(svøbt).
Problemet for mig er især de korte intervaller hun sover i og jeg er helt ødelagt af træthed næste dag. Jeg forsøger at få hvilet i løbet af dagen, men det er et problem efter at hun er blevet mere urolig i hendes søvn om dagen. Det er svært at være noget for mit ældste barn når jeg er så træt.
Har brug for et godt råd eller skal jeg være lidt mere tålmodig ...