Brev:
Søvnløshed og amning
16. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Søvnløshed og amning
Hej Helen
Lærke er nu 4 mdr og det går fint. Denne gang er det moren, der er problemet. Jeg har fået problemer med at sove. Fx i nat, hvor jeg ikke kunne falde i søvn og endte med at være vågen hele natten pånær en lille time fra 4.30 til 5.30. Andre nætter har jeg ikke kunnet sove igen efter Lærke har vækket mig for at få mad kl. 1 og har været vågen resten af natten, mens Lærke har sovet sødt ved siden af. Eller jeg har ligget vågen 2-3 timer fra kl. 1 amningen, før jeg faldt i søvn igen. Det har stået på i ca. 14 dage. Ind imellem har der heldgivis været nætter, hvor jeg har sovet fint (afbrudt af amninger hver 2. 3. time.)
Jeg ved det må skyldes noget stress over et eller andet, da jeg har prøvet der før, hvor jeg var stresset over, at vuggestuen strejkede da jeg lige var startet på et nyt job. Da vuggestuen genoptog arbejdet, kunne jeg sove igen. Denne gang kan jeg dog ikke helt gennemskue, hvad jeg er stresset over, og har derfor svært ved at få det til at gå over. Jeg er jo hjemme på barsel og synes egentligt, at det går godt, så der skal lidt mere selvransagelse til, før jeg finder ud af, hvad problemet er.
Udover det selvfølgelig er mega hårdt ikke at få sovet, så er jeg også bekymret for amningen. Når jeg ligger vågen om natten, vil mælken ikke rigtigt løbe til. Det ender med, at Lærke opgiver at få noget at spise og falder i søvn med sutten. Ofte forbundet med lidt skrigeri. Dog ikke så meget som jeg kunne frygte. Heldigvis har det altid løbet fint til om morgenen igen. Men jeg ved jo, at hvile og søvn er vigtig for mælkeproduktionen, så jeg frygter, at det hele pludseligt går i stå og har derfor overvejet om jeg skulle begynde at introducere en flaske så jeg har den mulighed, hvis jeg pludseligt ikke har mere mælk.
Jeg vil dog enormt gerne høre din vurdering af situationen. Er det en god ide at begynde på flasken? Er der en reel risiko for, at jeg pludseligt ikke kan amme mere? Jeg drikker ammethe for at stimulere amningen. Er der andet jeg kan gøre for at stimulere den bedst muligt? Sidst fik jeg sovepiller til at hjælpe mig igennem, men med amningen kan jeg vel ikke få nogen form for hjælp? Jeg har ikke talt med min læge, da jeg ikke forventer, at han kan hjælpe mig. Er det en fejl? Burde jeg drøfte problemet med ham?
På forhånd tak
Den søvnløse mor