Søvnløshed og amning

16. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnløshed og amning

Hej Helen

Lærke er nu 4 mdr og det går fint. Denne gang er det moren, der er problemet. Jeg har fået problemer med at sove. Fx i nat, hvor jeg ikke kunne falde i søvn og endte med at være vågen hele natten pånær en lille time fra 4.30 til 5.30. Andre nætter har jeg ikke kunnet sove igen efter Lærke har vækket mig for at få mad kl. 1 og har været vågen resten af natten, mens Lærke har sovet sødt ved siden af. Eller jeg har ligget vågen 2-3 timer fra kl. 1 amningen, før jeg faldt i søvn igen. Det har stået på i ca. 14 dage. Ind imellem har der heldgivis været nætter, hvor jeg har sovet fint (afbrudt af amninger hver 2. 3. time.)

Jeg ved det må skyldes noget stress over et eller andet, da jeg har prøvet der før, hvor jeg var stresset over, at vuggestuen strejkede da jeg lige var startet på et nyt job. Da vuggestuen genoptog arbejdet, kunne jeg sove igen. Denne gang kan jeg dog ikke helt gennemskue, hvad jeg er stresset over, og har derfor svært ved at få det til at gå over. Jeg er jo hjemme på barsel og synes egentligt, at det går godt, så der skal lidt mere selvransagelse til, før jeg finder ud af, hvad problemet er.

Udover det ...

Annonce

... selvfølgelig er mega hårdt ikke at få sovet, så er jeg også bekymret for amningen. Når jeg ligger vågen om natten, vil mælken ikke rigtigt løbe til. Det ender med, at Lærke opgiver at få noget at spise og falder i søvn med sutten. Ofte forbundet med lidt skrigeri. Dog ikke så meget som jeg kunne frygte. Heldigvis har det altid løbet fint til om morgenen igen. Men jeg ved jo, at hvile og søvn er vigtig for mælkeproduktionen, så jeg frygter, at det hele pludseligt går i stå og har derfor overvejet om jeg skulle begynde at introducere en flaske så jeg har den mulighed, hvis jeg pludseligt ikke har mere mælk.

Jeg vil dog enormt gerne høre din vurdering af situationen. Er det en god ide at begynde på flasken? Er der en reel risiko for, at jeg pludseligt ikke kan amme mere? Jeg drikker ammethe for at stimulere amningen. Er der andet jeg kan gøre for at stimulere den bedst muligt? Sidst fik jeg sovepiller til at hjælpe mig igennem, men med amningen kan jeg vel ikke få nogen form for hjælp? Jeg har ikke talt med min læge, da jeg ikke forventer, at han kan hjælpe mig. Er det en fejl? Burde jeg drøfte problemet med ham?

På forhånd tak
Den søvnløse mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.